fredag den 29. april 2011

Franske fikse fiskepakker

 Franske fikse fiskepakker
Denne opskrift er bare en favorit hos os, da fisken ikke bliver tør og opskriften kan bruges til alle slags fisk(både fede og lette). Opskriften er en jeg har fået af min mor, som har taget opskriften med hjem fra en tur i Frankrig.
Opskrift:
Man skal bruge: bagepapir til indpaknings papir, fisk af alle slags, lime saft eller citronsaft, citrusskal, krydderurter f.eks. purløg eller dild eller hvidløgstop og evt. en klat smør eller olie (svarende til en spsk. Pr. person) og et ildfast fad.
Metode:
Jeg plejer at lave en pakke per person. Hvor store portioner fisk man vil bruge, er op til den enkle men ca. 200 gr. Passer for det meste godt. I hver pakke skal bruges et stykke bagepapir her på lægges fisken, dernæst citrussaft, salt, krydderurter og citrusskal. Herefter pakkes fisken ind som en lille gave og lægges forsigtigt i fadet. I fadet kan man ligge pakkerne i op til to lag, ellers bliver varmen ikke jævnt fordelt.
Det hele sættes i en varm ovn ved 175 grader varmluft ca. 20-25 min. Hvis du er tvivl, så tjek det undervejs, for hvis det får, for længe kan det blive tørt.
I aften skal vi have nye kartofler (fra Mallorca de er bedst i øjeblikket, købt i Netto), asparges og en lille salat til. Men det er en opskrift, man kan bruge året rundt med det tilbehør man kan lide.
Fisk for dyrt?
Mange synes at fisk er for dyrt i Danmark. Det er det også ofte, men jeg har fundet ud af, at de små rullende fiskevogne har ret god fisk til rimelige priser. Hos os kommer fiskevognen fordi en gang om ugen, så det står ofte på fisk den dag og dagen efter. De har ikke et kæmpe udvalg, men de har det, der er i sæson og derfor er det ofte ret billigt f.eks. kan man få to skrubber(en fladfisk som er mindst lige så god som rødspætte bare billigere) til ca. 40 kr. og det er rigeligt til to. Bortset fra fiskevognen er jeg altid på udgik efter gode tilbud på fisk. Et sidste tip som en veninde gav mig var, at man kan tage en tur i Metro eller Inco og købe stort ind til fryseren af f.eks. fisk. Der er fisken nemlig ret billig og frisk.  
Så jeg synes ikke der er nogen undskyldninger for ikke at spise fisk, også selvom man har et stramt mad budget.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar