tirsdag den 24. marts 2015

Frugtbuskene spirer og squash i drivhuset

Nye hindbærskud
-Så er der gang i haven 
Den sidste uge har været lidt halv kold og der har været frost om natten. Så det føles ikke helt som forår. Men haven synes alligevel at spirer og vise, at om lidt er det april og så skal haven være i omdrejninger. Frugtbuskene er begyndt at lave kønne grønne spirer. Både hindbær, stikkelsbær og brombær har besluttet, at det er forår.

Squash i drivhuset
Friske stikkelsbærblade
Drivhuset har min far vasket, det var en stor hjælp. Det betyder, at jorden skal forberedes og jeg har sat nogle squashplanter der ud. Ja jeg ved at det er meget tidligt, alt for tidligt. Men jeg elsker, at eksperimentere og se om havebøgerne har ret og det har de ikke altid. Jeg har forspiret nogle squashfrø lidt tidligt i min vindueskarm og nu synes jeg at de skulle videre i drivhuset. Der står
de nu. De har det faktisk godt, trods at det har været et par grader frost de sidste nætter. Et par grader frost går ikke ind i drivhuset, så det klare planterne. Det virker til, at deres vokseværk er gået lidt i stå, men det er også fint. For de var lidt langt henne i udviklingen i forhold til, at de først skal i haven i maj måned. I havebøgerne står der ofte, at squashplanter først kan komme ud i juni, men det viser sig at det går fint med maj. Jeg plejer, at putte dem i jorden omkring den 10. maj.
Jeg har jo også gang i projekt ”altanhave på 0-budget”. Fordelen med altaner er, at der er meget mindre frost, der har slet ikke været frost i marts. Så der overvejer jeg, at sætte en squashplante ud i næste måned.

God fornøjelse med haveeksperimenterne.

Eva-Andrea, havebegejstret



Ingen kommentarer:

Send en kommentar