søndag den 8. marts 2015

Squashplanter i cola dåser & tomater i mælkekartoner


-Gang i vinduekarmen
I min vinduekarm sker der lidt af hvert for tiden. Der står en del små planter og forspirer og der ligger frø i cola dåser og mælkekartoner.
Jeg elsker at forspirer. i år skal der både være planter til min nyttehave, drivhus og ikke mindst til projektet ”altan på 0-budget”. Jeg har ikke tidligere brugt min altan til planter. Men i år skal det være. Min lille altan skal en frodig og overdådig byhave. Jeg glæder mig til, at jeg næste kan falder over planterne, når jeg åbner døren til altanen. Jeg elsker alt det grønne og den måde planter kan gøre enhver altan, terrasse og eller bygning meget kønnere.
Min altan er ikke den kønneste i byen, den er lavet af beton og er malet hvid. Jeg vil gerne have haft en altan af metal og træ. Men tilgengæld ligger min altan utrolig godt i forhold til vind og sol. Der er maksimum af lys og der er læg. De omkringliggende bygninger skærmer for vind og sidste år var der først frost på altanen i midt december. Så det gør altanen optimal at dyrke grønsager og urter på.

Squashplanter i cola dåser og tomater i mælkekartoner
Lige i øjeblikket har jeg flere cola dåser stående i vinduekarmen. Jeg har skåret toppen af og fyldt jord i. Det giver en god lille potte til at starte tomater, agurker, chilier, græskar og squash i. Det er også tilfældet for disse cola dåser. Der er både drivhustomater i, små altan tomater i, agurker, gule squash, mørke squash, hokaido græskar, chilier og en smule urter. Jeg eksperimentere med og man kan forspirer lidt hvidløgspurløg og mynte.
Mælkekartoner er også en super god beholder til bl.a. tomater. Tomaterne kan få en god størrelse i disse ”mælkepotter”. Når de er ved at vokse ud af mælkekartonen, så er de klar størrelsesmæssigt til at komme i drivhuset. På siden af en mælkekarton er der også rigeligt plads, til at skrive hvad der er i kartonen. Så det gør det dobbelt smart.

God fornøjelse med haven

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar