tirsdag den 4. september 2012

Vinfremstilling



- rabarbervin

Ja jeg har nu begivet mig på usikker grund disse dage. Jeg er for første gang bevæget mig ud i vinbrygningenskunst. Jeg satte en vinballon over med rabarbervin den 30. August. Jeg har simpelthen så mange rabarber i min nyttehave, så jeg valgte rabarbervin. Men det er jo en af mange muligheder er det gået op for mig. Der er mindst lige så mange muligheder for frugtvin, som der er frugter. Alt kan åbenbart bruges, lige nu er der jo et overflod af æbler, pærer, blommer og hvad ved jeg. Så det er bare om at komme i gang med at samle og gærer.

Jeg har læst en del på nettet og i gamle kogebøger fra 1940erne og 1950erne om hjemme vinfremstilling. Jeg kan se ud fra både kogebøgerne og nettet, at hjemmebrygning nærmest er en kunst eller ligefrem en videnskab. Folk virker i hvert fald meget stolte af de vine, som de fremstiller og det diskuteres ivrigt på forums på nettet, hvordan processen, vinen, ciderne og øllen kan optimeres. Man deler heller end gerne sin viden indenfor hjemmebrygningen.

Jeg har købt et stor vinbrygningssæt på things-4-you.dk. Det så ud til at være det bedste og billigste sted, i hvert fald indenfor danske sider. Jeg har fået tingene hurtigt leveret og med en udførlig brugsanvisning til vinbrygningen. Indtil videre har jeg slavisk fulgt brugsanvisningen og det går ret godt indtil videre. Nu er jeg jo heller ikke så langt, så det kan stadig nå at gå galt op til flere gange.

Men indtil videre står rabarberne, sukker, vand, citronskal, enzymer, næringsalte og gær og gære afsted. Blup, blup, blup.

Opskrift på rabarbervin sådan ca.

Det er omkring alle de rabarber jeg brugte..
Det er 5,5 kilo rabarber, lige så meget sukker( jeg har brugt økologisk rørsukker, men man kan vist sagtens bruge hvidt sukker), citronskal fra 2 økologiske citroner(vist heller ikke nødvendigt, men altså det forbedre en rabarberkompot, så det forbedre nok også en rabarbervin), 10 liter nykogt vand, gæringsæt til frugtvin fra things-4-you.dk, koldt vand så man når op på 23 liters mærket i vinballonen(brug helt plastik, det er meget nemmere at håndtere og mindre farligt).

Jeg vil ikke gengive fremgangsmåden, for helt ærligt så er det så præcist skrevet i brugsanvisningen, at jeg nok ikke kan gengive den lige så præcist. Og hvis man skal brygge vinen, skal man alligevel købe gærsættet og det koster ikke særlig meget.

Det skal gærer i omkring to uger, så det er jo utrolig hurtig gæring. Derefter er der nogle afsluttende processer. Men det burde være muligt, at smage på vinen efter 3 uger. Men jeg har læst i de gamle kogebøger at den vinder smag ved lagring.

Jeg synes indtil videre at det er en skæg proces og jeg vil opfordre andre til at gå i gang.

Jeg kommer selvfølgelig til at følge dette indlæg op, når jeg ved mere om hvordan det ender.

God fornøjelse med vinfremstillingen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar