søndag den 8. juni 2014

For-sommer i drivhuset

Jeg har nu plukket de første grønsager fra drivhuset. Det blev agurkerne, som først kom over målstregen.

Chilier i drivhuset
Mine chiliplanter er også rigtig godt i gang med at sætte frugter. De største frugter er et par cm lange, men er stadig umodne. Jeg har virkelig lyst til, at plukke chilierne og spise dem allerede nu. Men jeg lader dem sidde, så de kan gro og modne. Jeg forventer, at de er klar til at spise i slutningen af juni.
Chiliplanterne skal man passe på i år, grunden er, at det virker til at blive et bladluse-år. Jeg har allerede set mange bladlus på frugttræer og utrolig mange mariehøns. Mariehøns elsker bladlus, så er der mange mariehøns, er der mange bladlus. Bladlusene har ikke bevæget sig ind i drivhuset endnu, men man skal være opmærksom. Bladlus elsker chiliplanter og de kan tage livet af en chiliplante. Hvis chilierne får bladlus, skal de flyttes ud af drivhuset -det er derfor de skal vokse i krukker. Udenfor drivhuset sprøjtes de med en blanding af vand, sulfo og sprit. Lad blandingen sidde på 15-20 minutter skyl det så af med en vandslange. Dette er en effektiv måde, at bekæmpe bladlus på ligegyldig hvilken en plante de bor på.

Tomaterne vokser
I begyndelsen af juli vil de første tomater være klar til, at blive høstet. Mine tomatplanter har sat tomater, men de er langt fra klar endnu. De er små og grønne. Så der er stadig ventetid, men lige pludselig eksplodere drivhuset og så kan man høste kilovis af tomater og spise alle de chilier ens tunge kan tåle. Tomaterne skal den næste tid have rigeligt vand og i slutningen af juni kan man regne med, at skulle nippe siddeskud af. Tomaterplanter er ellers nogle ret nemme planter, at have i drivhuset.

God fornøjelse med forsommerens drivhus.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar