søndag den 13. maj 2012

Aspargesomelet, grillost, æg og forår




I den seneste uges tid, har jeg nydt godt af forårets madglæder. Jeg har spist asparges i mængder både rå, kogte og stegte. Jeg kan ikke sige, hvad der var bedst, men jeg må indrømme at aspargesomelet var utrolig godt. Jeg delte omeletten med en veninde og vi var enige om, at det var en skøn måde at spise asparges på. Retten var utrolig nem at tilberede. Knæk enderne af aspargesene. Knæk aspargesene midt over. Steg dem over middelvarme med lidt smør. Efter 3-5 minutter, når aspargesene har fået en smule farve, tilføjes nogle sammenpiskede æg og steg omeletten ca. 2 minutter(eller til omeletten er færdig). Drys lidt salt over.

Kogte asparges, æg og lidt salt

Det er jo en klassiker, at kombinere kogte æg med asparges og det er også en god kombination. Men også en kombination, som har brug for noget salt. Derfor synes jeg, at det er godt at kombinere med en salt ost. Jeg kan specielt godt lide grillost. Det er ost, som holder formen, når den grilles. Den kunne i denne uge fås til billige penge i Rema. Osten får en flot lysebrun farve, når man steger den. Den er bedst varm.

Nye danske kartofler

Derudover er da selvfølgelig den danske forårsklassikere over dem alle: helt nye danske kartofler….som er lige så dyre, som en rigtig god flaske vin. Men jeg købte altså nogle alligevel. De skal koges kort 12-15 minutter i saltet vand og derefter skal de altså helst have flagesalt, efter min mening. Men en salt ost til, er også ret godt andre foretrækker smør.

Gratis delikatesser

Konklusionen er nok denne uge, at der er så mange madglæder ved majmåned, at det bare glæder om, at komme i gang. Hvis man ønsker nogle billige, ja faktisk gratis delikatesser så er det om, at komme ud i naturen. Der kan man samle utrolig mange spiselige planter. Jeg er blevet ret vild med løgkarse. Den er især god i en hver suppe og den gror over det hele.

God fornøjelse med forårsglæder.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar