onsdag den 9. maj 2012

Rabarberkoldskål

Sommer i skålen

Min nyttehave er jo fyldt med de skønneste rabarber og de er kæmpestore. Så jeg må finde på alle mulige måder, at bruge rabarberne på.

Koldskål synes jeg jo, er noget af det mest sommeragtige som der findes. Men hvis man blander nogle kogte rabarber med sin koldskål, ender man med, en koldskål som er endnu mere sommer.

Det er stadig en meget frisk koldskål, men også mere fyldig på grund af rabarberne. Så jeg synes absolut, det er en forbedring.

Opskrift på rabarberkoldskål

½ liter kærnemælk(som er på tilbud i rema i denne uge), 2 pasteuriserede æggeblommer, revet citronskal eller citronverbena og 1-2 dl. rabarbergrød.

Bland først mælken, æggeblommerne og citronskalen. Derefter tilsættes grøden og vupti, så har man en portion rabarberkoldskål.

Man skal lige være opmærksom på, at den kun holder et par timer, for ellers skiller den. Men i virkeligheden så er det ikke et problem, for man blander bare en lille portion ad gangen og spiser den med det samme.

God fornøjelse med rabarberne og koldskålen.

Eva-Andrea

3 kommentarer:

  1. Kan ik være mere enig, Rabarber og koldskål er sommer!! Hvor jeg savner den danske sommer ( jeg bor i Australien og det er vinter her) Jeg elsker at ha frugt til min koldskål,.. jeg snyder lidt for her sælger de virkelig lækre frugt yoghurt som jeg blander med kærnemælk. Men selvfølgelig når d er sæson for frugt kommer de på vanilje yoghurt :) Men hvis du er uden for idér med rabarber, så har jeg en lækker kage opskrift jeg gerne vil dele, hvis du er interesseret?!! Cheers Johanne

    SvarSlet
  2. Hej Johanne

    Tak for en endnu en fed kommentar. Og skulle undvære Koldskål en varm sommerdag, det lyder ganske trist. Men jo Australien er nok ikke lige der, hvor man finder mest koldskål, for det er vist en meget dansk ting.
    Opskriften på rabarberkagen vil jeg da gerne have. For rabarber er jo godt i det meste! :)

    De bedste hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  3. Ja, jeg tror det er en dansk ting, ligesom mange andre ting som rugbroed og leverpostej, frikkadeller og kraebinaetter :) Man kommer til de gamle normer i koekkenet naar man bor i udlandet, der er mange ting man tager for givet naar man bor der hjemme, som man plejer bare at ku smut ned og koebe hos koebmanden.
    Jeg fandt ud af i min have var der et hyldebar trae, og jeg gik straks igang med at lave hyldeblomst saft, min mand fattet intet og var ik sikker paa om det nu var "safe" det jeg lavet... men det var det jo :) Jeg sender dig en mail med opskriften, saa kan du jo vise dit resultat her paa din blog :)

    SvarSlet