torsdag den 5. juli 2012

De første hindbær og gulerødder



-Den overdådige juli-have

Jeg var ude i min nyttehave i dag og det var lidt af et eventyr. Der var en utrolig overdådighed, så det er umuligt at nå det hele. Jeg skulle både nå at nyde synet, duftene, smagene og hele stemningen. Det var fantastisk. Der er nye gaver i haven hver gang jeg kommer der ud. I dag var der en smuk smuk lyserød valmue. Stor med mange blade. Den har sået sig selv og står et lidt mærkeligt sted, men jeg er glad for at jeg lod den stå, for den er så smuk.  

Hindbær

Men der var også mange andre nye gaver: de første hindbær var modne og ret skønne. De har en anden mere lys farve end købehindbær og de smager tilmed af meget bedre. Det er lækkert og næsten eventyrligt at kunne plukke hindbær direkte fra busken og proppe dem i munden. Men det var helt virkeligt. Solen skinnede og lige der med nyplukkede hindbær i munden, kunne jeg ikke fokusere på andet. Det er det dejlige ved at være i haven. Man fokusere kun på det.

Runde gulerødder

Jeg hiv også de første små gulerødder op, det er en fransk sort som er kuglerund og ret tidlige. De har haft fiberdug over i en månedstid. Så det har skud væksten lidt frem og de første gulerødder hiv op i dag. De var ganske små, men helt vidunderlige. Der er altid noget helt specielt over, at hive de første af rodfrugt op af jorden, for man er aldrig helt sikker på, hvad der kommer op. Jorden er gavepapiret og man får de små orange gaver, mine gulerødder blev spist rå i en salat senere. Sådan skal de første gulerødder nydes.

Slyngsquash

Der er også planter i haven, som stadig ikke kan høstes. Det er f.eks. de to squash planter, men de vokser og blomster. Og nu har den ene plante sat en frugt. Den er smuk og slynget. Det er første gang jeg dyrker denne squash, så det gør det endnu mere spændende. Jeg har dog hørt fra en kvinde i nyttehaverne, at det skulle være en dejlig squashsort, men gode frugter.    

Det var bare en helt fantastisk tur i min nyttehave, vejret var godt, masser af overdådighed og gaver.

God fornøjelse med jeres egne julihaver.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar