tirsdag den 16. oktober 2012

Nyttehaven i oktober og efterårsferieret



Jeg var i nyttehaven lørdag. Jeg havde frygtet, det ville være forfærdeligt, for alt forfalder nu og gror ikke så stærkt, som det har gjort. Derfor kan det være lidt trist, at tage en tur i haven. Men det viste sig at være en ubegrundet frygt.

Jeg endte med, at slæbe høst med hjem på min cykel. Jeg høstede bladselleri, knoldselleri, fennilke, en kæmpe rødbede, små runde gulerødder, løg, de sidste bønner, den sidste Squash, kartofler, det første hvidkål, rabarber, en masse krydderurter og hindbær.

Det var fantastisk, jeg kommer ikke til at købe grønsager lige foreløbigt, kan jeg afsløre. Jeg har kogt to grønsagsfonder siden da på grønsagstoppe og krydderurter. Så jeg har spist de bedste grønsagssupper og lørdag blev det til en lammesimreret med grønsager fra haven.

Det var ret enkelt, lam i tern(kunne også være vildtkød i tern, som kan fås i rema i denne uge), 2-3 gulerødder, 1-2 løg, 2 fed hvidløg, et par kartofler, en håndfuld store hvidebønner, salt, masser af nykværnet peber, lidt olie til stegning af kød og hakkede grønsager, en dåse tomater og lige så meget vand.
Vask og hak grønsager i store stykker, svits i olien sammen med kødet. Derefter tilføjes tomater, salt, peber og vand. Lad det simre omkring halvanden time. Det er sådan en efterårsferieret, for nu er der tid til simreretter og det er lige hvad man har brug for her i kulden.

Det var enormt lækkert alene, men kunne også spises med brød eller ris til.

God fornøjelse med din egen efterårsferieret og efterårshave.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar