søndag den 22. april 2012

Broccolisuppe, græskarkerner og rødvin

Der er kommet en vane ind i mit hjem, som jeg ikke er sikker på, at jeg er tilfreds med: lynmiddage meget ofte. Jeg synes, man kan bikse nogle dejlige retter sammen hurtigt. Men jeg kan nu også godt lide den langsomme madlavning, hele processen og resultatet. Så jeg må blive bedre til at flette bouillonkogningerne og simreretterne ind igen.

Men i går blev det til en dejlig broccolisuppe med hvidløg, chili og nye kartofler i. Det var en fantastisk suppe og endnu bedre drysses med ristede græskarkerner. Græskarkernerne har jeg købt på tilbud i Rema i denne uge.

Opskrift

Denne portion er til 2 personer.

½ buket broccoli, 1-2 fed hvidløg, 4 nye kartofler(de fås også til billige penge i Rema i denne uge), kryddersalt, kyllingebouillon /bouillonterning, tahin og græskarkerner.

Vask broccolien og kartoflerne og skær det hele i mindre stykker. Læg det i en lille gryde, tilføj salt, terning, chili og vand så det dækker. Sæt det til at koge og kog det ca. 15 minutter. Tag hvidløgsfeddene op og tilsæt 1-2 tsk. tahin. Blend det og server det med helt ny ristede græskarkernerne. Tahinen er med til at gøre suppen afrundet og mere blød.

Til suppen kan man spise mange forskellige små retter. I går blev det til en mad med carpaccio. Det er normalt en ret dyr spise, men i denne uge, har det været på tilbud i Rema. Carpaccio er et skøn kødpålæg, men egentlig spise man det uden noget til.

Efter suppen og carpaccioen sad jeg og nød et dejligt glas rødvin. Det var Rupicolo fra Italien. Den er rimelig kraftig og lidt frugt smagende. Det var en god vinoplevelse til pengene.(fundet den til billige penge i Rema). Jeg synes, at sådan et glas rødvin en weekendaften, kan være utrolig hyggeligt. Men det er jeg jo nok ikke den eneste der synes…

God fornøjelse med Broccolisuppen og rødvinen.

Eva-Andrea

2 kommentarer: