fredag den 24. august 2012

Madeventyr på Lesbos



Nogle af dejlige bøffer, med alt for meget tilbehør.
Jeg var i Grækenland, lesbos, i sidste uge med min kæreste. Det var også derfor jeg havde en god veninde til at være gæsteblogger. Hun lavede en masse skønne indlæg.

Det var en skøn og total afslappende tur til Lesbos. Min kæreste og jeg lavede både mad selv i vores mini køkken, var på restaurant og taverna.

En smuk aften udsigt fra byen Molivos
Vores køkken var både skønt og utrolig lille. Det bestod af en vask, et køleskab, to elektroniske kogeplader og et par skabe med det højst nødvendige service og lignende.

Men vi fik da både stegt store dejlige bøffer, lavet græsk salat, tzatiki, kogt pasta og tilberedt kødsovs.

En kat i middagsheden.
Kød af en høj kvalitet koster ingenting i Grækenland. Man får det endda frisk skåret. Så vi var i bøfhimlen. Vi spiste kæmpe bøffer friske fra slagteren, med en smule tilbehør.

Vi fik også den skønneste tykke yoghurt med flydende honning fra Lesbos. De har en kæmpe produktion af madprodukter på Lesbos. Det inkludere bl.a. honning men også ca. 45.000 tons oliven olie årligt!

Frokost på stranden
Lam?..Får?..

 En af dagene på en af de lokale restauranter, fik vi fyldte tomater og langtidskogt får. Begge dele forbløffende godt.

En aftendrik: iskaffe og en ferskendrink
Vi havde egentlig bestilt lam, men tjeneren kom ind med et stykke kød, som ikke kunne passe, til at være skåret fra et lam. Men det smagte jo fantastisk og var så mørt, at man kunne dele det med en gaffel. Jeg roste maden, da tjeneren kom tilbage og han smilede stort og sagde at det jo faktisk ikke var lam. Et godt sekund sad vi lidt og spekulerede over, hvad det mon så var, vi lige havde spist og nydt. Men han forklarede strakt at det var 'mother of a lam' og at sådan nogle 'mothers of lams' var absolut perfekte, når de var 3-4 år gamle. Sådan en oplevelse har jeg aldrig oplevet i Danmark, men jeg kunne nu godt lide den temmelig afslappede stil og skønne mad.  

Feta var der selvfølgelig også masser af, kort sagt fik vi smagt på alle de klassiske retter og ingredienser på vores lille tur.

Efter vi er kommet hjem til Danmark igen, har jeg prøvet at holde lidt fast i det græske og har da også tage oliven og honning med hjem. Jeg har også været i Rema og købe feta på tilbud sammen med billige  højrebsbøffer. Så føles det lidt som, at være i Grækenland. Det ville være dejligt, hvis vi så også kunne få lidt varme..

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar