søndag den 20. januar 2013

Chilierne kommer

-nu er de sået, så de er her lige om lidt

Det er måske en smule optimistisk at tro, at chiliplanterne lyner op af jorden. Man skal i hvert fald ikke sætte sig og vente. Men nu er alle de nyindkøbte chilifrø sået i potter i vindueskarmen. Så de har god tid til at komme op ad jorden og blive til rigtige planter, før de sætter frugter.
Egentlig skriver havebøgerne, at man godt kan vente med at så chilifrøene til februar eller marts måned. Men altså jeg har nu ret god erfaring med at så chilifrø i januar, så får de små chiliplanter et lille forspring og det kan de have bruge for i den kolde danske sommer.
Et andet tiltag man kan gøre, for at hjælpe chiliplanterne til at klare den danske sommer, udover et drivhus selvfølgelig, vælg sorter som kan er kuldetolerante. Det har jeg i år og jeg har altså store forventninger, så nu må vi se.
To af potterne med frø står i et mini drivhus i vindueskarmen, for at teste om de så gror hurtigere end dem som ikke står i drivhuset.
Trods at frøen stadig bare ligger i jorden og på ingen måde er blevet til planter endnu, bliver jeg glad hver gang jeg ser på vindueskarmen. Så hjemmegoede chilier kan anbefales der gerne vil muntres lidt op i den kolde januar.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar