lørdag den 9. marts 2013

Drivhuset forbedredes

 
- gamle planter skal ud!

Jeg er jo så utrolig heldig, at jeg både har en nyttehave og et drivhus. Jeg var ude i nyttehaven i sidste weekend og denne weekend, skulle drivhuset ordnes. Men ordnes menes der, at de gamle visne planter skulle ud og på kompostbunken. Det skal gøres, før drivhuset kan blive vasket, så det er klar til nye planter om ikke alt for længe. Så min far og jeg gik i gang. Det var en utrolig kold blæst, men inde i drivhuset var der væsentlige varmere.

Gaver i drivhuset

-purløg, hvidløg, tørrede bønner og persilleplanter

Når man sådan går og lurer ud i drivhuset, "får man små gaver" af drivhuset. Det vil sige, at jeg både opdagede årets første purløg. Det er ret tidligt og vidunderligt. Det smagte godt og stærkt. Det vil være fantastisk på en æggekage.

Jeg lod nogle hvidløg stå sidste år. De er naturligvis spiret og står grønne og friske i drivhuset. Det ser ret godt ud midt i de visne planter. Jeg hiv nogle af dem op og de skal blive til en forårs-hvidløgssuppe. Det er en suppe med en mild hvidløgssmag.

Sidste år såede jeg bønner i massevis også et par planter i drivhuset. Det forlængede bønnesæsonen i begge ender. Nu var de blevet til store visne grå-brune planter. Nogle af bælgene sad stadig på helt tørre. Nogle af disse planter var ikke påvirket af skimmel. Så dem tog jeg af og åbnende jeg. Inden i var bønnerne flotte og tørrede og heller ikke skimmel påvirkede. Så de er blevet gemt og skal bruges til bønneplanterne i år.

Persilleplanterne i drivhuset er selvfølgelig også begyndt at spirer og jeg plukkede en lille buket. Det skal også bruges i hvidløgssuppen.
Det var en ret god oplevelse, at finde få renset drivhuset.

God fornøjelse med dine egne forårsforberedelser.

Eva-Andrea




Ingen kommentarer:

Send en kommentar