lørdag den 22. marts 2014

At rense stenbiderrogn


Rognen ser da smuk ud.
Lige nu er det jo stenbiderrogns sæson. Stenbiderrognen er billigere end de sidste par år, hvor priserne har været skyhøje. I år er priserne faldet lidt, men det er stadig ikke ligefrem gratis. Til gengæld bliver stenbiderrognen væsentlig billigere, hvis man køber den urenset. Så koster den omkring 100-130 kroner per kilo. Jeg elsker stenbiderrogn og for mig er det lig med luksus og glade dage. Jeg smagte første gang stenbiderrogn til en venindes konfirmation. Jeg havde det som om, at jeg blev indviet i et selskab, hvor man spiste denne hemmelige og hellige ret. Der var en højtidelig atmosfære ved denne ret. Man skal nyde hver en bid og gøre sig umage med serveringen. 

Sådan renses stenbiderrogn

Stenbiderrogn, vand, piskeris, stor skål, en stor si og fint salt.

Hæld stenbiderrognen i en stor skål, hæld vand over og pisk godt 10-15 minutter. På piskeriset kommer der hinder fra rognen. Når der ikke kommer nye hinder på piskeriset, er rognen renset. Piskeriset skal renses under vej. Nu hældes rognen i sien, så vandet bliver hæld fra og derefter saltes rognen. Smag dig frem, rognen må ikke blive for salt. Det kan godt betale sig, at rense en stor portion og fryse hvad man ikke kan spise samme dag.

Stenbiderrognen serveres med creme fraiche eller en god yoghurt og rødløg eller klippet purløg. Lige nu er purløgen begyndt at spire, så det er oplagt at anvende purløg. Purløg og stenbiderrogn er den ultimative forårsret.

God fornøjelse med stenbiderrognen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar