mandag den 31. marts 2014

5 timer i nyttehaven og stiklinger

-Forårsgravning, hindbær-jordbær og sorte stikkelsbær 
I denne weekend var jeg først på planteskole og derefter i nyttehaven 5 timer. Mine 60 kvadratmeter i skovmosen skulle forårsgraves. Omkring 40-50 kvartmeter blev jorden vendt, revet og gødet. Mine hindbærbuske blev klippet, rabarber blev høstet og nye planter blev sat. 

Nye jordbær og stikkelsbær i haven 
I år skulle haven have nye jordbær, den slags planter skal skiftes hvert tredje år. Så nogle nye blev sat i går og nogle få af disse var en sort som hedder jordbær-hindbær. Disse skulle give jordbær, som smager af hindbær. Det bliver til en lille busk, nu må vi se hvad der sker.

Læg mærke til hjørnet øverst til højre, sådan så det hele ud før gravning.
Jeg fik også sat en ny stikkelsbærbusk som giver bær, der er mørkerøde næsten sorte bær. Dem glæder jeg mig til, jeg holder meget af stikkelsbær. 

Stiklinger 
Derudover har jeg planner om flere bær i nyttehaven både i form af jordbær og bærbuske. Det må komme på et senere tidspunkt. Jeg har i denne weekend taget stiklinger af ribs, stikkelsbær og brombær i mine forældres have. Jeg har sat dem i potter i drivhuset, hvor der er varmt, de bliver vandet og ikke får direkte lys. Jeg har ikke lavet stiklinger af bærbuske før, så nu må vi se, hvordan det går. Til gengæld har jeg læst og læst en masse om stiklinger og der virker til at være delte meninger om hvordan det skal gøres. Det var ikke det store arbejde, at klippe stiklingerne, så hvis de ikke slår rod, går det nok også.

Lægning af de første kartofler 
De første kartofler er blevet lagt i jorden i mine forældres have. Mikroklimaet er lidt varmere der end ellers. Derudover har de fået plastik over, så de ikke fryser om natten. Det er en lille lyserød sort, som jeg glæder mig til at grave op. 

God fornøjelse med årets frugtbuske og kartofler.

Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Wow du er arbejdsom :) jeg kan ikke grave 10 kvm uden at være fuldstændig udslidt. Hvor ser det smukt ud med dine jordbær. Ved du hvorfor de skal skiftes ud hvert tredje år?

    SvarSlet
  2. Hejsa Stella

    Når jeg først går i gang i nyttehaven, så skal der udrettes noget :) I dag har jeg næsten gravet resten af haven, luet, plantet flere jordbær og gødet noget mere.
    Grunden til at man skal skifte jordbær er, at jordbærplanterne efter mere end tre år har et lille udbytte.

    De bedste hilsner
    Eva-Andrea

    SvarSlet