tirsdag den 25. marts 2014

Suppe med skvalderkål og ramsløg

-Det er en vidunderlig forårsret

Suppen serveret med chili
I går tilberedte jeg den første ukrudtssuppe i år. Jeg i forvejen kogt en gang oksespidssuppe og anvendte dennes velsmagende suppe og møre kød sammen med ramsløg og skvalderkål. Tidligere har jeg ikke været alt for glad for hverken ramsløg eller skvalderkål. Ramsløg var for ramt og skvalderkål for kedeligt. Jeg har ikke kunne forstå, hvorfor Nomas kokke og lignede typer kunne komme helt op og kører over ramsløg. Jeg har heller ikke forstået, hvorfor middelalderens munke hjembragte skvalderkål i deres klosterhaver. Det er der nok en del haveejere i dag, som heller ikke gør. Men nu fatter jeg det, nu er den fiset ind, ja sivet ind i min krøllede hjerne. Disse urter kan faktisk få mine smagsløg til at summe og min mave til at smile. Det er et spørgsmål om anvendelse. Det er måske ikke så originalt, men den rette anvendelse, så er dette ukrudt blevet til luksus urter. Det begyndte med, at jeg i sidste uge smagte en pesto med disse urter, parmasanost og olivenolie. Det var en skøn lille forårsret, som har fået en plads i mit køkken. Det førte mig videre, for jeg var ude og plukke skvalderkål samt ramsløg. De endte i en oksespidssuppe. Det er lige der de hører hjemme, kan jeg godt afsløre. På en eller anden måde kommer skvalderkål og ramsløg til deres ret med deres smag og smukke forårsgrønne farve i en okssespidssuppe. Denne suppe som næsten er gået i glemmebogen, er et godt match med de moderne nye ”Noma-urter”.

Opskrift på suppe med skvalderkål og ramsløg

Oksespidssuppe og kød (se opskrift fra et tidligere indlæg) eller en anden kødsuppe f.eks. okseklumpsuppe eller kyllingesuppe, derudover hvidløg, løg, kartofler, ramsløg, skvalderkål og evt. grønne bønner.

Skvalderkål kan samles næsten alle steder i det danske land og alle kan genkende den. Husk bare at det skal være et sted, hvor der ikke kommer hunde forbi og tisser over det hele og ej heller sprøjtemaskiner.

Ramsløg kan være svære at bedømme. De ligner lidt tulipanblade, men de dufter og smager ramt af en blanding af løg og hvidløg. Hvis denne duft er til stede kan man ikke gå fejl.

Begge urter skal vaskes godt i flere hold vand. De hakkes, det samme gør løg og hvidløg. Kartoflerne skæres ud i mundrettestykker. En gryde af middelstørrelse tændes der op under og der tilføjes olie. Når den er varm tilføjes hakkede kartofler, løg og hvidløg. Efter et par minutter tilføjes suppen, kødet i mundrette stykker og urterne. Lad det simre 3-5 minutter og server den straks. Suppen er mættende og god som den er, men man kan selvfølgelig servere brød og smør til.

God fornøjelse med skvalderkål og ramsløgene.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar