torsdag den 24. april 2014

Himlens hindbærmarmelade

-Svansø og Anne Hjernøe
I går var det en solrig morgen og jeg cyklede rundt inde i København, mit mål var Orangeriet i Kongens have. Jeg havde dog taget fejl af adresserne og endte i en opgang i prinsensgade, men jeg skulle til prinsessegade. Jeg havde absolut ingen anelse om hvor prinsessegade var og min mobils internet virkede ikke. Jeg løb heldigvis ind i en sød bebrillet mand, der kunne læse den lette panik i mit ansigt og roligt sagde:”Du, det er lige i nærheden. Ned til Kongens Have og så er du der næsten”. Jeg trampende
hårdt af sted på mit grønne lyn af en cykel og mødte endnu et sødt menneske, som absolut mente, at jeg var på rette vej. Ganske rigtig var jeg lidt efter i Orangeriet.
Straks jeg trådte ind af døren, faldt roen over mig. Det er et meget smukt og lyst sted, hvor man har udsigt udover den lysegrønne Kongens Have, når man sidder ved deres hvide stofduge.
Jeg kom ikke tilfældigt forbi, jeg var der for at smage på nye marmelader fra Svansø. Marmeladerne er udviklet af Anne Hjernøe, de fire marmelader har en personlig reference for fru Hjernøe.
De sammensatte smage og ingredienser var på ingen måde tilfældige. Fru Hjernøe fortalte begejstret, hvordan hver af marmeladerne i smag og duft mindede hende om en sommereftermiddage eller familiemiddage. Denne personlige tilgang til smags
sammensætningerne har gjort, at disse marmelader kan noget ekstra.

Hindbærmarmelade med appelsin & fennikel”
Sådan ser den ud med en ret fin tegning
Jeg køber sjældent marmelade, men nogle af disse marmelader, kunne jeg faktisk godt være fristet til at købe. Specielt faldt jeg pladask for hindbærmarmeladen. Man tænker måske, at en hindbærmarmelade vel er en hindbærmarmelade, men ikke helt. Der kan være kæmpe forskelle, denne marmelade smager af hindbær med et tvist af appelsin og fennikelfrø. Appelsinen giver noget varme og fennikelen giver noget hmmm. Marmeladen er ikke bitter, som appelsinmarmelade kan være. Den er heller ikke meget lakridsagtig, som fennikel oftest er. Jeg har aldrig før smagt en sådan hindbærmarmelade.

En sød snack, kaffelatte med et tvist og på yoghurten
Kombinationen gør, at marmeladen glider let ned og bare er utrolig behagelig i munden. Jeg spiste sågar noget af den direkte fra glasset med teske i går. Den var en en god sød lille snack som kan anbefales.
Hvis man vil eksperimentere lidt med sin kaffelatte, så giv den lige 1-2 tsk. af denne marmelade. Så får kaffen et interessant og sødt tvist.
Jeg tog mig også lige en portion yoghurt med lidt af hindbærmarmeladen på toppen. Det var en skøn lille morgenmad. Dog skal yoghurten helst være ret syrlig og lidt fed, for at det fungere bedst. Jeg anvendte Knuthenlund Gods gedeyoghurt, for den er jeg svært glad for i øjeblikket.
Anne Hjernøe anbefaler, at man anvender marmeladen som toppen på en portion havregrød med kokos eller sammen med en god ost.

Marmeladerne fås i Føtex og Bilka fra mandag den 28. april og et glas koster knap en tyver. Det er en absolut overkommelig pris for et glas økologisk marmelade.

God fornøjelse med marmeladerne.

Eva-Andrea



Ingen kommentarer:

Send en kommentar