mandag den 7. april 2014

Bondens marked

-vidunderligt udvalg

Jeg var for første gang til "bondens marked" lørdag, det var smagfuldt og absolut anbefalelsesværdigt. Marked var på en lille plads på Østerbro. Der var mange landmænd som havde fundet vej ind til byen med deres produkter denne kolde april lørdag. Vi har haft et varmt forår indtil videre, men denne dag var kold og overskyet. Men det skulle ikke forhindre mig i, at komme afsted til "bondens marked", for nu skulle det være. Jeg har hørt om "bondens marked" flere gange, men det har bare ikke passet ind. Lørdag kom jeg afsted, trods den kolde vind, jeg kom selvfølgelig afsted uden hue og hansker.
Der var rigeligt med honning at vælge imellem.

Herlig Honning
Den første bod hvor jeg fik smagt noget var "Honning pigens" bod. Det var en meget entusiastisk kvinde som stod bag bordet og delte smagsprøver ud. Jeg købte både solbærhonning, og forårshonning. Solbærhonningen var en mærkelig og skøn oplevelse. Først smagte
det kun af honning, når man havde sunget det, blev jeg pludselig varm og smagte solbær. Sådan en smags-oplevelse har jeg aldrig haft før. Så den honning kom med hjem i tasken. Hele weekenden har jeg spist forårshonning på franskbrød og solbærhonning i teen. Hvis du skulle få lyst til disse honningen er det på www.honningpigen.dk

Vidunderlig hvidløg
Dansk dyrket hvidløg er en skøn råvare
Jeg var også forbi hvidløgsboden: Hvidløg & Vin som havde alt indenfor hvidløg. Hvidløgene var dyrket i Danmark. Jeg fik en lille smagsprøve og straks var jeg sat tilbage til Frankrig, hvor jeg engang har fået en ret som havde præcis samme hvidløgssmag. Det er en mærkelig oplevelse midt i det dødkolde danske forår, at have smagen af en varm fransk sommerfrokost. Jeg blev så begejstret, at jeg købte et bundt snit hvidløg. Jeg kan afsløre, at jeg har fortrudt, at jeg ikke købte flere, for de er allerede spist i gang landkyllingssuppe. Så jeg må ind på deres hjemmeside og købe flere www.hvidlog-vin.dk

Cider
Jeg stoppede også ved "the cider house"-ciderboden. Jeg elsker cider, men ikke hvis de bliver for mørke og ølagtige. Jeg lærte i denne bod denne dag, hvilke cidere mine smagsløg er til. Jeg fik smagsprøver på en lang række vidt forskellige skønne cidere. Jeg forstod pludselig, at cider er en hel videnskab. Thatchers cidere har nogle skønne cidere, jeg skal smage igen, de fås på www.theciderhouse.dk

Hvis du skulle få lyst til at besøge bondend markede. Så holdes det første lørdag i måneden på Sankt Jakobs plads, lige ud til Østerbrogade. Man kan følge med på deres Facebookside.

God fornøjelse med bondens marked.

Eva-Andrea

P.s. Fotografierne er venligst udlånt af "Bondens markeds" fotograf, for mine fingre var for kolde til at tage nogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar