lørdag den 19. april 2014

Frodigt figentræ

- mange frugtknopper


Sidste år satte min far et figentræ et lunt og godt sted i haven. Træet er kun en meter høj, men spirer allerede på livet løs. Træet er kun blevet gødet en smule, som figentræer skal. De må ikke have en for frugtbar jord.

En del mennesker tror slet ikke, at figentræer kan vokse i Danmark, men det er nu ikke helt rigtigt. Det er et spørgsmål om sort, figentræer er ligesom æbletræer eller blommetræer der findes en del forskellige slags. Deres frugter ser forskellige ud, har forskellige farver og de forskellige sorter passer til forskellige klimaer. Den såkaldte ”bornholmerfigne”, kan sagtens vokse i Danmark. Når de først har fået fat, kan de også godt overleve en del frostgrader og frostskader.


Figentræet i mine forældres have har allerede sat mange frugtknopper. Der er omkring 50 stykker. Det er ret imponerende så tidligt, men vinteren har også været meget mild.

Jeg har læst på livet løs om figner og dyrkning af figentræer. Men der står ingen steder, at man skal tynde ud i frugterne. Så det burde ikke være nødvendigt, dog tænker jeg, at alle de figner overbelaster et lille træ på kun en meter. Så jeg overvejer, at luge lidt ud i frugtknopperne. Det er ganske normalt, at lue ud i f.eks. æbler på æbletræer. Så det må jeg undersøge nærmere. Hvis der er nogen med erfaringer med figentræet, som ved mere om dette emne, må de meget gerne skrive.


God fornøjelse med figentræer haverne.




Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar