søndag den 11. januar 2015

Forårs-forberedelser: Overvintring af chilier

-de første blade er sat

I midten af december tog jeg fem chiliplanter ind fra mit drivhus. Der havde de stået siden foråret og givet masser af chilier. De havde stadig blade og chilifrugter på. De havde det altså ret godt trods kulde og for lidt sol, som december jo er i Danmark.
Planterne blev flyttet i mindre potter, så jeg havde plads til dem i min vindueskarm og de fik vand. Der har de så stået siden, de får jævnligt vand, nogle gange får de endda lidt flydende gødning. Det er ingen speciel gødning, det er bare en standard gødning fra det lokale supermarked.

I begyndelsen af januar besluttede den ene chiliplante sig for, at sætte et blad siden er der kommet flere til. Det er aji bonitoen. To af de andre planter er lysegrønne og spændstige, men de har ikke sat nogen blade. De to andre chiliplanter ser desværre ud til, at være tørret ud. Men planterne har også haft et hårdt liv, først efterår og lidt vinter i drivhuset. Derefter blev de ompottet til mindre krukker og til sidst et stort klima skifte. Men de stærkeste virke til at overleve, og sådan må det være. Jeg synes, at havedyrkning skal være så simpelt som muligt. Nogle havedyrkere investere i forskelligt dyrt udstyr, f.eks. varmelamper til chilier og special chiligødning. Det er ikke lige mig. Det skal være simpelt og lette løsninger.
Jeg glæder mig til at se, om de to andre chilier begynder at sætte blade.

God fornøjelse med forårs-forberedelserne

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar