onsdag den 28. januar 2015

Inspiration til altanhaven

-bogen ”mad fra små haver

Sidste år udkom bogen ”mad fra små haver” på dansk. Den er skrevet af Barbara Segall og hun er en af mine ynglings køkkenhave skribenter. Hun har en sans for detaljen og hun har en væld af idéer til køkkenhaver i alle størrelser. Hendes nye bog er lige så inspirerende som den sidste og det er god inspiration til mit projekt ”altanhave på 0-budget”. Der var især to idéer, som satte sig fast i min hjerne og som jeg vil overveje, om kan lade sig gøre i min lille altanhave. Det er "ormekasser" og "successiv" havedyrkning. 

Ormekasser -kompost i byhaven
Det er Barbaras idé ”ormekasser”. Det er en kasse, som fungere som er en mini kompostbunke. Det er en kasse, som indeholder regnorme, som omdanner planterester og lignede til kompost og kompostvæske. Denne fylder ikke ret meget og ikke lugter. Derved gør denne kompostkasse det muligt, for altanhaver at have en kompost. En kompost er både godt, for her kan man lægge planterester og de bliver endda anvendt til gødning.
Jeg er dog ikke ikke helt sikker på, at jeg har plads på mine to kvardratmeter altan. Men jeg kan nu se det sjove og fede ved en kompost. Og det er det som en god havebog kan, den kan inspirere og skabe nye idéer.

Successiv havedyrkning -så nyt hele sæsonen
Den anden idé som jeg finder utrolig inspirerende er ”successiv havedyrkning”. Denne dyrkningsform sikre, at man hele tiden udnytter den plads man har i sin byhave.
Man skal hele tiden have nogle små spæde planter, som kan sætte i krukker og kasser, når de gamle planter er afblomstret.
Det synes jeg, er en rigtig god idé og det kan let administreres selv på min lille altan. Jeg regner med at have et par bakker i min plantereol med små spæde salater, ærter, spinat, blomster osv. Når man sår i løbet af sæsonen, skaber man en meget større overdådighed selv i en lille altanhave.

Alt i alt synes jeg, at Barbara Segalls ”mad fra små haver”, er en skøn og inspirerende bog.
Dog er de fleste af skønne fotos genbrug. De fleste af fotografierne er nemlig også anvendt i bogen ”Den praktiske køkkenhave” fra 2002." Den praktiske køkkenhave" er også en af mine ynglings køkkenhavebøger og jeg kan stærkt anbefale den ligesom Barbara Segalls nye ”mad fra små haver”. Fotografierne i sig selv er utrolig kønne og kan skabe inspiration til det kommende år i haven – by eller land.

God læse lyst


Eva-Andrea  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar