lørdag den 29. december 2012

Hummer og tomatsovs

Hummer, tomatsvs og pasta- let og elegant.

- en lille nytårsret
Igår forsøgte jeg mig med en Elizabeth David-opskrift på kold hummer. Hun fortæller, at det er en spansk opskrift. Det var ganske lækkert, men ikke så pompøst og glamourøst, som det ofte skal være nytårsaften. Men efter min mening skal maden den aften det samme som alle andre dage; smage godt samt mætte. Dette opfylder denne ret.

Opskrift på kold hummer og tomatsovs

Dette er nok til to personer.

1 hummer, 1 dåse flåede tomater, 1 løg, 1 hvidløg, 1 tsk. røget paprika, lidt olie, rigeligt nykværnet peber, salt, en gulerod og eventuelt lidt sukker, hvis tomaterne er lidt sure.

Hak først løg, gulerod og hvidløg. Svits det i lidt olie ved høj varme sammen med paprikaen, salt og peber. Efter et par minutter tilføjes tomaterne og det koger ind ved jævnvarme.

Jeg havde købt en frossen forkogt hummer, så jeg lod den tø op og halveredet halen. Hummer kostede 50 kroner i rema, det var måske den største hummer i havet, men billig i forhold til den gennemsnitlige hummer.

Tag kødet ud af skalen og anret det på sovsen. Men smag gerne sovsen til med peber lige før serveringen.

God fornøjelse med hummer og nytårsaften.

Eva- Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar