fredag den 7. december 2012

Rodfrugter, spejlæg og hvidsovs



-Det er en fabelagtig kombination

Jeg havde en travl dag i går. Så middagen skulle være noget, der var let at tilberede og sammensætte. Så jeg svingede døren op til mit køleskab og gloede ind i det. Jeg havde en svag forventning om, at inspirationen skulle komme over mig i det køleskabsdøren gik op. Inspirationen kommer for en gang skyld til mig, lige så hurtigt som køleskabetslyset tændte. Jeg fandt mig en pose rodfrugter og en bakke æg, og så var min inspiration tændt. Der skulle tilsyneladende ikke så meget til i går. Det var fire forskellige rodfrugter og de blev nydeligt pyntet med fire forskellige slags krydderier og sat i ovnen. Det viste sig at kombinationen af bagte stærkt krydrede rodfrugter, den kold hvidesovs og spejlæggene med en blød midte, smagte himmelsk. Det var nærmest et af hverdagens mini mirakler.


Opskrift på bagte rodfrugter

Dette giver nok rodfrugter til 2-3 personer.

3 store Kartofler, 8-10 jordskokker, 3 rødbeder og 1 persillerødder(rodfrugter er på tilbud i rema i denne uge, de fås i løssalg til billige penge og de er endda økologiske), røget stærk paprika, 7. spices, oregano, salt, oliven olie eller hasselnøddeolie(eller hvad ens køkkenskabe nu lige kan præstere).

Vask og skrub rodfrugterne. Skær dem i både. Personligt kan jeg godt lide, at bådene ikke er for store. De skal jo have sprøde kanter. Læg rodfrugterne på en bageplade med bagepapir. De skal være ligge i grupper, så de kan blive krydret forskelligt. Alle rodfrugterne får salt og olie. Derefter er der frileg med krydderierne. Jeg synes, at oregano er godt til kartoflerne, det varme krydderi det 7. krydderi er godt til rødbederne og en stærk røget paprika er skønt til persillerødderne og jordskokkerne. Bland grønsagerne rundt hver for sig, så krydderierne fordeles.

Nu spredes rodfrugterne ud og sæt dem i en varm ovn ved 175 grader varmluftsovn. De skal hygge i ovnen omkring en halv time. Imens kan man nå lidt af hvert også at stege spejlæggene til.


Opskrift på hvidsovs


1 dl. Neutral yoghurt, hvidløg og 1/2 tsk. kryddersalt(gerne den fra krydderibiksen Asa eller en sellerisalt).

Hak det halve hvidløg, bland med yoghurt og kryddersalt. Så er den klar til, at bidrage til en god smagsoplevelse.

Når du spiser denne ret, så sørg for at få en bid der kombinere, spejlæg, hvidsovs og en paprika krydret persillerod. Det er bare skønt.
 
God fornøjelse med rodfrugterne og spejlæggene.
 
Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar