lørdag den 22. december 2012

Evas honninghjerter



-Honninghjerter med karakterstyrke


Tidligere på ugen blev der bagt honninghjerter her i lejligheden. Jeg har så utrolig meget honning på lager efter en sommer, hvor jeg har været glad for at købe god honning, hvor end jeg kom frem.

Så den eneste løsning var at bruge honningen på nogle honninghjerter. På den måde, kunne overfløden af honning blive til gaver og julehilsner. På den måde kan man også nå, de sidste julegaver uden at skulle ud og stå timer i kø i julemyldret.


Jeg læste en masse opskrifter på honninghjerter og konkluderede at Camilla Plums opskrift tiltalte mig mest. Jeg tilpassede opskriften efter min egen smag og det skal man jo altid huske at gøre med opskrifter.


Opskrift på honninghjerter


500 gr. Mel, 250 gr. sukker(tilbud i rema i denne uge), 250 gr. Honning, 1 1/2 dl. Vand, 1 æg, 1 tsk. Natron, 1 tsk. Stødt nelliker, 2 tsk. Kanel, 2 tsk. Allehånde, 50 gr. mandler(med skal), 2 spsk. Med top Pomeransskal, 2 tsk. Med top sukat, (stødt ingefær kan også tilføjes og rosiner i stedet for pomeransskal og sukat) og skal fra 1 citron.

Smelt først sukker og honning i en gryde over jævnvarme. Når det er smeltet og rørt sammen, slukkes der for varmen. Tilføj nu vandet, krydderierne(inklusiv skal), mandler, hakket sukat og pomeransskal. Rør det godt ind. Dernæst tilføjes ægget, melet og natronen.


Så er dejen klar til at komme i forme. Teflonforme kan bruges, hvis man ikke vil smøre formen med smør. Formen skal være fyldt 2/3 del, for dejen hæver ret meget. De skal have 40 minutter ved 150 grader varmluft. Honninghjerterne bliver bedre med tiden. Selvom det er svært at vente, så vent i hvert fald en dag, det gør dem meget bedre i smagen. Opbevar dem lufttæt.


God fornøjelse med honninghjerterne og de hjemmelavede gaver.
Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar