torsdag den 28. februar 2013

Forårslængsler

 
-sommerminder

Når man har været igennem en lang lang vinter og foråret begynder i morgen. Så er det godt at blive mindet om, hvordan sommeren er og alle de fantastiske haveoplevelser ,som der er i vente til den kommende sommer. Jeg er efterhånden meget træt af frost, sne, kolde tær, fingre og næse. Så hjælper det lidt at se fotografier af sommerens have og natur. Det giver også inspiration til planlægningen af det kommende års have. For det er jo nu, at haven skal planlægges og når frosten er ude af jorden skal den graves og gødes. Det glæder jeg mig allerede til.
Rabarber-førstehjælp

Her på det første ses de første rabarberspire sidste år. De blev hjulpet frem med en krukke, jeg havde vendt på hovedet og sat over rabarber-knoldene Så havde de små pus det lidt varmere og kom hurtigere til verden. Det er en disciplin, som jeg praksisser hvert år i marts og det kan anbefales. Så har man de første rabarber nogle uger før og det er ganske enkelt at gøre. Den første mundfuld rabarberkompot efter en vinter er total vidunderlig.

Lugning af jordbær

I foråret skal der også lures også i det tidlige forår. Det er en god ide lige at gennemgå sine jordbærplanter for gamle visne blade. Så planterne kan få en god sæson begyndelse. Man skal passe på sine jordbærplanter, for de giver verdens bedste jordbær, der på ingen måde kan hamle op med købe-jordbær. Man skal lige overveje om det er i år man skal have nye planter. Det skal man hver tredje år. Lug også lige ud i side-udløberne for der ikke plads til dem alle.
Blomster i haven

Haven er mere end bare grønsager, frugter og urter. Det er også blomster. Det er noget af det smukkeste i løbet af sommeren. Jeg planter ikke ret mange blomster i min nyttehave. Men tilgengæld var der sidste år en del valmuefrø som havde forvildet sig ind i min have. En del af de valmuefrø lod jeg stå, for valmuer er ret smukke og skrøbelige. Sådan nogle blomster man får ”foræret”, er ret fantastisk synes jeg. Det er en lille gave fra naturen, som jeg ser det.


Grønsager

Grønsager og urter er en stor del af min nyttehave. Det er nu man skal planlægge, hvad man godt kunne tænke sig at passe af planter og spise af grønsager i løbet af sommeren. Samtidigt skal det skal selvfølgelig passe til ens have, men man skal også gide at spise grønsagerne ellers er det lidt spild, synes jeg. På den anden side kan man lære at spise grønsager man ellers ikke kunne lide, hvis man har dyrket det selv. Så havedyrkning kan afhjælpe kræsenhed. Sidste år blev det til en del rodfrugter i haven. Kartoflerne sidste år var de første kartofler jeg har dyrket på friland. Året før havde jeg dyrket kartofler i potter. I år skal jeg helt sikkert dyrke kartofler igen, for hjemmedyrkede kartofler slår alle kartofler man kan købe. Grunden er at kartofler helst skal spises en times tid efter de er taget op af jorden, så smager de sødest og af mest. I marts måned kan man ligge kartoflerne til forspiring i en æggebakke i vindueskarmen. De skal udvikle spirer ud fra de små knopper som sidder i kartoflen. Sidste år fik jeg også prøvet en slyngsquash. Squashplanter vokser oftest rigtig godt(hvis de får vand og gødning). Derfor skal man heller ikke have for mange squashplanter, for så risikere man squashforgiftning.


Drivhuset

Drivhuset er også en del af min sommerhave. Der kan man forspirer planter, dyrke sarte planter og med sikkerhed få en varm sommer-oplevelse. Hvert år dyrkes der agurker, tomater og chilier i mit drivhus. Chilierne og tomaterne har fået en start i min vindueskarm. Agurkerne kan sagtens vente lidt endnu. Alle disse planter kan selvfølgelig også købes i butikkerne senere på sæsonen. I omkring april kan man pludselig købe disse planter i alle supermarkeder. Tjek planterne for utøj og knækkede grene, hvis du køber planter der.
 

God fornøjelse med den første forårsdag i morgen.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar