tirsdag den 21. maj 2013

Forsommer

Det er Vangede, når det er bedst.
 
-blomster og skønhed

Nu har jeg lige været en tur i Grækenland på øen Lesbos, det var absolut skønt og jeg nød hvert et øjeblik. Men her hjemme er forsommeren jo mindst lige så skønt, bare på anden vis.
På den uge jeg har været væk er alt sprunget ud og groet i vilde mængder. Den uge jeg har har været væk føltes som en evighed og det har det også været for planterne. Det meste er sprunget ud, træerne står grønne og range alle steder. Frugttræerne står i blomst og forsytiaen er ved at være afblomstret. Rododendronen og syrenerne er endda så småt begyndt at blomstre.


Drivhuset eksploderer


En kasse med godter fra haven.
Drivhuset er på det nærmeste eksploderet i grønt. Jeg har fået store radiser, pak choi og salat og krydderurter i mængder, man kan plukke lige så meget af man orker. Chilier og tomater er endda påbegyndt deres blomstring. Det er virkelig begyndelsen på en ny sommer.
Squashplanterne som er sat i kravlegård i drivhuset og er vokset. De skal straks plantes ud i nyttehaven, hvor de skal nyde livet. Bønnerne i drivhuset er ligeledes vokset en god del.

Sød skærm og snaps


En kat på jagt i busken.
Denne årstid er utrolig smuk. Man kan mærke håbet i naturen alle vegne og man spiser godt nu, med alt det man kan hive op af jorden, plukke og samle. I går satte jeg en kryddersnaps over med masser af sød skærm, som står i mængder i haven i øjeblikket.
Men pas på med at samle skærmplanter i naturen, der er mange giftige imellem f.eks. Skarentyde! Men i stedet kunne man samle nogle mælkebøtter til sirup, salat(brug kun kronblade og små blade) eller en kryddersnaps. Der er nok at tage sig til på denne årstid.

Mine katte er også vilde med forsommeren og al den liv. Det er en stor legeplads for dem og de jager rundt efter insekter og fugle. Sådan nogle fuglestege flyver jo desværre ikke ind i munden selv. Freud og Sofie hedder de og de kravler rundt i træer og buske. Nogle gange kommer de højt op, Freud er her oppe i knap to meters højde.

God fornøjelse med forsommeren, samlingen og plukningen af alle de skønne forårs urter.
Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar