mandag den 23. maj 2011

Koldskål - en sund og delikat udgave

Jeg har altid elsket koldskål på en varm sommerdag. Det er enormt læskende og lækker lille ret. Jeg har til gengæld ikke behov for at koldskålen, er proppet med sukker. Den skal dog stadig have smag og en god konsistens. Jeg har prøvet mig frem og her er den opskrift, som jeg elsker.

Koldskålopskrift
1 del yoghurt neutral/ A38 til en del kærnemælk(f.eks. en halv liter af hver), revet økologisk citronskal, vaniljepulver(gerne det økologiske som fås i små sorte dåser til en 20 i de fleste større supermarkeder) og eventuelt udskåret frugt eller kammerjunger til toppen.

Tag en passende skål, put revet citronskal og vaniljepulveret i. Bland yoghurten og kærnemælken i og rør rundt. Nu er koldskålen klar og kan spises med hvad man vil.
Hvorfor netop disse ingredienser?
Hvorfor netop disse ingredienser? Yoghurten giver koldskålen den rette konsistens. Derfor behøves man ikke at bruge hverken æg eller sukker, for at få en god konsistens. Vaniljen giver en god sødme, citronskallen og kærnemælken giver friskheden. Man kan også tilføje blendede jordbær. Dette giver en smuk lyserød farve og en dejlig smag.
God sommerdag
Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar