lørdag den 1. oktober 2011

Grahambrød

-Til det hele

Jeg elsker, at bage brød. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg synes det er skønt, at blande ingredienserne, ælte dejen, lade dejen hæve (lige bortset fra når dejen hæver over i køleskabet og der er dej ud over det hele. I sådanne tilfælde ville jeg ønske, at jeg elskede købebrød lige så meget som hjemmebagt). Men det mest fantastiske ved brødforberedelsensprocessen er, når det trækkes ud af ovnen, dampende varmt og lige til at spise. Se den mærkelige blege dej pludselig blevet til noget skønt spiseligt. Derfor denne opskrift på grahamboller. Grahammelet gør, at brødet får en nøddeagtig smag.

Opskrift

Denne opskrift giver 9 frokost boller. Det er store boller, der ikke efterlader meget sult.

½ kilo hvedemel, ½ grahammel, 15 gr. gær, 1 spsk. salt, 1 spsk. sukker og 7 dl. vand(ikke for varmt for så dræber man gæren).

Opløs gær, sukker og salt i vandet i en rigelig stor skål. Når dette er gjort, tilføjes melet lidt ad gangen.(hold lidt mel tilbage, til formningen af bollerne). Når dejen er æltet igennem og virker sammenhængende(det er ikke ulovligt at tilføje lidt ekstra mel, hvis det er det der skal til) og nu skal dejen nyde livet i en store skål, stilles i køleskabet ca. 12 timer.(Det vil sige, det kan også bare være 8 timer eller hele 24 timer, hvis man har tid til den slags).

Form nu bollerne på et meldrysset bord. Læg dem på en bagepapirsbeklædtbageplade. De skal have 175 grader i ca. 20 minutter. Men kig til dem undervejs, for ovnens bageevner varierer meget og jeg kan ikke fortælle dig, hvordan din ovn fungere.

God fornøjelse med bollerne og processen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar