mandag den 10. oktober 2011

Sensommer og efterspicnic

-Nyd naturen

Efteråret har været en mærkelig oplevelse. Vejret i september og oktober har været en dejlig og varm oplevelse. De seneste dage er det dog blevet koldere. Jeg har prøvet at nyde det gode vejr, så ofte jeg har kunnet. Jeg har bl.a. taget på en lille picnic i weekenden ved Gentoftesø. Jeg havde en grahambolle sandwich og en halv liter te med. Solen skinnede, der var en god udsigt og jeg havde det absolut skønt. En sådan lille picnic kan jeg kun anbefale til alle, som har lidt tid tilovers. Tag eventuelt en computer med, hvis du også skal arbejde, samtidig med at du nyder solen og naturen. Det er en helt anden oplevelse at spise og læse ude i naturen. Jeg blev bl.a. omsværmet af en rød guldsmed. Som flere gange landet på mig. Jeg kan dog anbefale varmt undertøj.

Det utrolig gode sensommer vejr, har gjort at mine vindruer i mine forældres have, for første gang er modnet. Druerne står udenfor drivhuset og i år har jeg rent faktisk klippet planten til og takket være den gode sensommer, har jeg hjemmedyrkede druer. Det er en fantastisk oplevelse.

Jeg købte i foråret et lille figentræ og troede der ville gå mange år, før det ville give figner. Men det var også helt i orden, for hjemmedyrkede figner, er værd at vente på. Men i går spiste jeg den første figne fra træet. Der er en hel del flere figner tilbage på træet. Jeg tror en del af dem, nok skal nå at modne. Træet står nemlig i mit drivhus i en potte. Træet fylder dog potten godt ud, så der går nok kun nogle år, før træet skal omplantes.

Jeg høster stadig chilier i drivhuset. Ja alle slags faktisk. Nogle af planter blomster stadig og nogle planter har en del chilier som stadig hænger og modner. Jeg overvejer at flytte en plante eller to inden døre, så den kan overvintre. Min agurkeplante er ved at være væk. Jeg høstede i weekenden, hvad der formodentligt er den sidste eller næstsidste agurk for i år. Men planten har tjent mig godt, med rigeligt agurker.

Her ses en morgen på vej til bussen. Der er et lille grønt område, tæt ved hvor jeg bor og det er et utroligt smukt sted i morgendissen. Man møder ikke mange der, højst en søvndrukken hundeejer der prøver at udfordre sin hund med en bold.

Jeg kan varmt anbefale, at bruge sin efterårsferie, på en tur i naturen med en lille madpakke. Det behøves ikke være andet end en sandwich, for det meste smager godt i naturen. Dog skal der et kurs te til.

God fornøjelse med efteråret og dets små glæder.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar