søndag den 6. november 2011

Nye kartofler i november

-have og drivhusvandring

Chilier og tomater i rigtige eftersfarver.
Jeg var i går på have og drivhusvandring i haven hos mine forældre. Det var jo et fantastisk solskin vejr, så det var perfekt vejr til en tur i haven. Jeg har forsømt haven den sidste tid, og troede egentlig at den måtte være ret lukket for i år. Hold da op hvor jeg tog fejl. Det var en kanon oplevelse. Jeg endte med at plukke tomater i drivhuset. Så selvom planterne har set bedre dage, var der modne tomater, lige til at tag og bruge en lille enkel salat. Der var også en del umodne tomater. Enten modner de på planten, eller også ender de i min vindueskarm med nogle æbler og så kan de modne færdigt der.(Æblerne indeholder et hormon som sætter modningsprocessen i gang hos tomaterne).
Nogle af oreganoerne blomstrede endnu

Chiliplanterne
Chiliplanterne havde stadig vildt mange frugter. Alle frugterne er ved at være modne og lyser op i alle mulige farver. Det er noget af det skønneste, at kunne plukke noget så eksotisk, som chilier i november måned i sit drivhus. Mine chilier har endda rigtig efterårsfarver, de er nemlig både rødlige, gule og orange. Nogle chilier blev krydring på nogle jordskokker, andre kommer i fryseren og andre igen bliver givet væk som små gaver. Måske bliver nogle endda til en chiligele. Mere om det en anden gang.
Jordskokker og nye kartofler
Efterårsgrønsager direkte fra jorden.
Jeg var også ude og grave i lidt rundt i min have. Det vil sige, at det var mest min pottehave. Jeg har nemlig haft, jordskokker og kartofler i store potter og planteposer og det kan anbefales. Jeg fik gravet årets første jordskokker op og de var ret sjovt. Det er lidt som en skattejagt. Man ved der er noget et sted nede i den mørke jord, man ved bare ikke hvor. Man får møgbeskidte hænder og negle, men det gør faktisk ikke noget for pludseligt står man med noget så skønt i hånden. En hjemmedyrket jordskokker er noget af det nemmeste i verden at dyrke og de smager så vildt godt som suppe eller stegt i ovnen. (helst med chili, olie og salt). Så kom i gang med at dyrke dem derude. Jeg gravede også lige lidt rundt i mine kartoffelplanteposer, for var ikke helt sikkert alle var gravet op. Det var de ikke! Jeg gravede nok kartofler op til tre menneskers tilbehør til aftensmad. Det var nogle dejlige kartofler, men de skulle koges lidt længere end andre nye kartofler.(lige over 20 minutter). Men gode var de nu.
Vinterporre
katten nyd turen i haven.
Jeg fik også hivet nogle dejlige porre op. Porre er en af mine vintergrønsags favoritter. Porrerne har jeg sat forlænge siden og de har fået kogødning og rigeligt med vand fra himmel sommeren igennem. Nu er de klar til at blive nydt og spist i mit køkken. Jeg lavede dem på panden og kan anbefale det. Opskrift følger en af dagene.
En skøn middag
Sådan endte middagen.
Alt i alt endte denne havevandring med en skøn middag, jeg nød sammen med min kæreste. Efter den middag kan jeg igen konkludere, at hvis man har gode råvare, er simpel tilberedning det absolut bedste. Men gode råvare er alfaomega. Så lad vær med at købe totalt sprøjtede og overgødede porre, tomater, kartofler og andet. Hvis de er økologiske, har de fået lov at vokse i sit eget tempo og smager derfor af meget mere. Måske har man ikke råd til altid, at købe økologisk, men gør det nogen gange, for du vil få en ekstra oplevelse af smag og en mindre oplevelse af pesticider.

Håber denne havevandring, kan inspirere andre til dyrkning og spisning er grønsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar