fredag den 16. marts 2012

Krydret hakkebøf og kryddersalt

     
-enkelt og godt

Denne uge har været travl, så maden har været rimelig enkel og ligetil. Jeg havde en pakke hakket oksekød i køleskabet, som blev til nogle skønt krydret hakkedrenge. Hakkebøffer er jo ikke det mest opfindsomme, men de smager jo dejligt og hvis man så giver det en ordentlig skud krydderier, bliver det også lidt større smagsoplevelse. Hvis man endda også pepper bøffen op med lidt gedeost på toppen og spejlæg, så kan ingen klage.

Jeg er jo blevet fan af en fantastisk kryddeributik i torvehallerne. Den hedder Asa og den har et gammeldags look, hvor man vejer krydderierne af til den enkle og har brune kitler på. Når man køber krydderier i denne butik, får man gerne nogle gode råd med på vejen og man udveksler gerne opskrifter. Jeg har for nylig opdaget et kryddersalt, som bare gør alt lidt bedre. Det sagde Asa krydderimanden og det er faktisk sandt. Jeg har prøvet det i en dressing, dip, bagte rodfrugter, bagte kartofler og nu også hakkebøffer. Man behøves jo ikke købe kryddersalt i lige den butik, for jeg er sikker på der mange fantastiske kryddersalte derude. Så i gang med at udforske kryddersalt-markedet. Personligt er jeg også ret glad for eksempelvis sellerisalt.

Opskrift på krydrede hakkebøffer

Dette er opskrift til 3 personer.

450 gr. hakket oksekød(fås på tilbud i Rema lige ud), ½ tsk. kryddersalt, 1 stor tsk. etiopisk krydderier(se tidligere blogindlæg om dette fra tirsdag), chili efter smag, forårsløg(det giver en fin og mild løgsmag og de er på tilbud i Rema i denne uge), ca. 9 tynde skiver gedeost fra en gedeosterulle og 3 æg(fås også på tilbud i Rema i denne uge).

Put kød, alle krydderier og fint hakkede forårsløg i en skål og ælt det godt sammen. Det er ikke godt med klumper af krydderier. Form nu farsen til 3 hakkedrenge og steg dem på en pande ved middelvarme med smør eller olie. Efter første gang de er vendt, lægger man gedeosten på toppen. Lige før serveringen spejles æggene. Jeg synes, det er bedst at stege dem i olie, men det er jo smag og behag.

Jeg serverede hjemmebagt brød til, som jeg havde bagt i sidste uge(se opskrift på bloggen), en dip som jeg rørt sammen tidligere på ugen(se også opskrift fra tidligere på ugen) og nogle rødbedechips.

Det var et velsmagende og mættende måltid, og samtidig meget enkelt.

God fornøjelse med hakkebøfferne og kryddersaltet.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar