torsdag den 1. marts 2012

Rugbrød og mandler

-Hurra for rugbrødsblandinger

Jeg er ikke særlig gode venner med surdej. Jeg har prøvet, at lave det en del gange og hver gang synes jeg, der går noget galt. Enten ender surdejen med en forkert smag, alt for sur eller slet ikke sur nok eller også bobler den så voldsomt, at den springer ud af krukken, når man åbner den. Nej surdej er ikke noget for mig, derfor er rugbrødsblandinger vejen frem.
Rugbrødet serveret med røræg og gedeost.

Jeg bagte et kæmpe rugbrød af en rugbrødsblanding her i starten af ugen. Der er nok rugbrød for to personer til en uge. Det var en Amo blanding, som jeg havde fundet til billige penge i Rema. Der er også andre Amo melblandinger på tilbud.

Jeg blandede melet med mandler, udover selvfølgelig gær og vand. Rugbrød og mandler er en fortræffelig kombination, som skal prøves, hvis man vil udforske rugbrødsbagningen lidt.

Opskrift

Giver 1 ca. 2 liters brød.

1 rugbrødsblanding, 8-9 dl. vand, 20 gr. gær og ca. 3 håndfulde mandler.

Man blander først vand, gær og 2 håndfulde mandler. Når gæren er opløst tilføjes melblandingen. Der står på pakken, at den skal røres i gennem med en røremaskine, men det havde jeg altså ikke. Så det blev med hænderne i et kvarter(det fungere også). Så smurte jeg en form med en smule olie og tilføjede dejen.  Drys nu resten af mandlerne ud over dejen og tryk dem ned i dejen. Disse mandler vil blive dejligt ristede og sprøde.

Den skulle hæve ca. 1 1/5 time på et bord og derefter bages ved 200 grader i 1 time.

Nu har en et skønt brød og rigeligt af det. Man kan vælge at fryse dele af det, hvis det virker som et meget stor portion. Det er skønt med gedeost og stikkelsbærmarmelade.

God fornøjelse med rugbrødsblandingen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar