mandag den 30. september 2013

Græsk citronsovs

-god til al slags fisk
I sidste uge var jeg på skrivetur på Lesbos, Grækenland. Jeg fik en masse fantastisk mad og jeg nævnte en græsk citronsovs som anvendes til fisk. Nu har jeg også erhvervet opskriften på denne sovs. Marie som ejer en af mine stamrestauranter gav mig hendes opskrift. Den er ganske simpelt.

Opskrift på græsk citronsovs
En god oliven olie(i denne uge er der tilbud på Antos oliven olie i Rema), citronsaft, oregano, salt og peber.
Bland citronsaften med olieen og smag til med oregano, salt og peber. Dette var Marias opskrift og jeg fik ikke forhold, men så må man jo smage sig frem. Hvis man får lyst til at smage original opskriften, så er det på
Sovsen får en let gul farve og er skøn. Stil den dog ikke i køleskabet, for oliven olie bliver ødelagt af kulden fra køleskabet og sovsen vil få en mærkelig konsistens.
Hvis man ønsker at smage citronsovsen hos Maria og man er på Lesbos og i Petra, så skal man ned på "strandvejen" og ned til Thalassa/the sea(thalassa betyder hav på græsk). De har et blåt og hvidt skilt og man skal mod den lille fiskehavn i den ene ende af byen.

God fornøjelse med den græske citronsovs.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar