fredag den 20. september 2013

Stifado

-gryderet med kanel
Jeg omtalte den græske gryderet stifado forleden og det er en ret jeg kraftigt kan anbefale. Det er en ret, som kan få varme i kroppen og den er ganske simpel at tilberede. Det speciale ved stifado er, at den er krydret med kanel og laurbærblade. Dette er en usædvanlig krydring af en gryderet i Danmark, men i Grækenland er det standard. Jeg synes, man skal prøve det, hvis man er til gryderetter, for det giver et skønt tvist.

Opskrift på stifado

Dette er en opskrift til to personer.

300 gram oksekød i store tern(det kunne være oksespidsbryst eller en anden billig udskæring), 400 gram gode løg mellem til lille størrelse, 200 gram kartofler(store vinter kartofler, skraldede og skåret i store både), en dåse tomat, to- tre ”dåser” vand, 2 laurbærblade, 1 tsk. Kanel, salt og peber efter smag.

Pil løgene og kartoflerne. Kartoflerne skal skæres i store både. Brun Kødet i lidt oliven olie, andet fedtstof findes ikke i Grækenland. Tilføj løgene og kartoflerne, tilføj væsken og krydderierne. Det skal nu koge 2 timer eller der omkring.
Det er en billig, men særdeles skøn ret.

Dette er en ca. opskrift, jeg fik af Adonis som arbejder på restauranten hvor jeg smagte stifardo. Derfor kan det godt være, at der skal lidt mindre eller mere vand til. Adonis forklarede mig også, at man kan tilberede retten uden kartofler. Men det ville jeg nok synes, var lidt kedeligt.

God fornøjelse med stifadoen.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar