onsdag den 31. august 2011

Tørrede tomater


Overflød af tomater gør at man må være kreativ.
En utal af mulige retter.

Jeg har i øjeblikket mange tomater i mit drivhus. De falder bogstaveligtalt ned fra tomatplanterne. Man orker ikke at spise dem alle sammen, for så kunne det jo være man ville falde om, af tomatoverforgiftning. Så jeg giver lidt væk og konservere dem, for det er vejen frem.

At tørre tomater er super let og man kan også bruge nogle købte tomater, hvor man er skuffet over smagen. Jeg har et par gange kommet til at købe nogle mægtig flotte tomater, men de smagte af nul og nix. Så de blev skæret over, puttet i ovnen ved svag varme og vupti så havde jeg nogle kraftig smagende tørrede tomater. For når dele af tomaternes vand er fordampet ved tørringen, står man tilbage med en velsmagende tomat.

Opskrift

Alle de tomater du orker, krydderurter(efter eget valg, det kunne være oregano, basilikum eller rosmarin), salt og oliven olie.

En gang salat med tørrede tomater.
Skær tomaterne i ca. 5 millimeter tykke skiver spred dem ud på en bageplade. Dryp olie over, drys lidt salt og drys krydderurterne over(befriet for kviste).

Tænd nu ovnen på ca. 80 grader. Tomaterne skal have ca. 2 ½ time. Når de er tørret, kan man opbevare dem i årevis på glas med oliven olie over.

Jeg spiser dem i sandwich eller i salater, men i virkeligheden kan de fungere til en utal af ting, f.eks. på pizzaer, i pastaretter eller på toppen af en cremet suppe.

God fornøjelse med de tørrede tomater.

Eva-Andrea




Ingen kommentarer:

Send en kommentar