mandag den 15. august 2011

Græsk madrejse


- Solmodne frugter og billige bøffer
Stranden og havnen i Petra
Jeg har lige været en tur i Grækenland i to uger, derfor vil der i denne uge være mad rejsebeskrivelser fra rejsen. Jeg var af sted med min kæreste og vi boede i en lejlighed med et lille køkken og to balkoner, hvor vi kunne nyde vores mad.

Der er to gode grunde til at vælge, at have et køkken, når man er på ferie.

Den første er at så kan man selv lave mad af de ustyrlig lækre og mega billige råvare.

Første middag
Den anden grund er, at lige gyldig hvor lille et køkken du har derhjemme, vil det føles som en balsal, når du kommer hjem. For lejlighedskøkkenerne i Grækenland er oftest to kogeplader, en vask og to skabe. Hvis man er heldig er der et skærebrat og en god kniv. Man det er man ikke altid, så bring selv et billigt skærebrat og køb en kniv, når du/i er nået frem, for køkkenknive i Grækenland er også enormt billige og ret gode.

Fordelene ved selv at lave mad på ferien

Sådan ser græsk basilikum ud
Første aften var vi på taverna
Hvis man tager udfordringen op og laver mad på sin ferie til Grækenland er det, det hele værd. For man får lov til at lave mad af grøntsager og frugter som med garanti er totalt solmodne og sprængfulde af smag. Kød er ufatteligt billigt dernede og utrolig friskt og mørt. Man går til sin lokale slagter og ser ham skære eller hakke kødet til en. Hvis man skal bruge store bøffer til to personer koster det knap 30 kr. i alt. Jeg har f.eks. spist så mange store og saftige bøffer på min tur, at det være længe før jeg orker at sætte tænderne i flere.Lam og ged er også godt i Grækenland og meget billigere end i Danmark. Så tag feriemadlavningsudfordringen op, når de rejser og nyd de skønneste råvarer til ingen penge.

Resten af ugen vil der være opskrifter og gode råd til græsk madlavning i et dansk køkken.

God fornøjelse med opskrifterne og forhåbentligt inspiration.

Eva-Andrea  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar