onsdag den 17. august 2011

Græsk ratatouille


Både god på 1. og 2. dagen!
Ratatouille serveret med en stor bøf.

Når jeg er på ferie i Grækenland har jeg kun oplevet, at have et meget lille køkken med to blus, derfor kræver det omtanke for at lave et helt aftenmåltid. Jeg laver derfor tit en græsk udgave af ratatouille, for det er super let og passer til det meste. I Grækenland har man de mest fantastiske squash, auberginer og peberfrugter, derfor er ratatouille en god chance for at udnytte det.

Selvom du ikke lige er slået et smut om de græske kyster, men er i køligere Danmark, kan du sagtens lave en skøn ratatouille. For når squash, auberginer og peberfrugter har høj sæson, kan man også få mange smagsfulde eksemplarer i de danske butikker.  De er stadig i højsæson, så det er bare at komme i sving med denne opskrift. Måske endda fryse en portion ned, så man i den kolde kedelige vinter kan tage en portion velsmagende ratatouille op.

Opskrift

1 aubergine, 1 løg, 1 stor squash eller 2 små, 2 peberfrugter, 1 tsk. salt, 1 dl. vand, 2 spsk. oliven olie(gerne græsk), oregano, timian og eventuelt 2 fed hvidløg.

Hak løg og hvidløg fint. Hak auberginer, squash og peber frugter i mundrette stykker.

Mig lige efter en portion ratatouille
Dette er en fantastisk ret på første dagen, men mindst lige så skøn på anden dagen. Man kan spise den kold i en sandwich med spegepølse og eventuelt feta. Det gjorde min kæreste og jeg på vores tur. Det er super sandwich man pludselig får skabt af resten fra i går.

God fornøjelse med den græske opskrift, hvis du vil læse flere græske opskrifter, kan følge med i denne uge.

God fornøjelse med den labre ratatouille.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar