tirsdag den 19. juli 2011

Den bedste marmelade længe

Stikkelsbær, ribs og rabarbermarmelade - opfordring til at alle bruger deres frugt i haven!
Marmelade er en skøn ting, men denne sommer marmelade af havens frugter er suveræn. Denne marmelade er lavet på frugt fra min have hos mine forældre. I går da jeg kom forbi dem, føltes det som om at der pludselig var frugt alle steder. Så de blev plukket og er nu blevet til marmelade. Når jeg cykler rundt på mit grønne lyn af en cykel, ser jeg ofte frugt, som hænger i villahaverne og ser smuk ud. Det vil sige, at frugten ser smuk ud lige indtil, den falder ned og rådner.Der er nemlig ingen som plukker de mange kilo frugt. Så dette skal være en opfordring til, at alle bruge den lækre frugt i deres have og sommerhushave eller ihvertfald noget af den. Det kan blive til de vildeste delikatesser eksempelvis denne marmelade!

Opskrift

1/3 stikkelsbær, 1/3 ribs og 1/3 rabarber og pr. kilo frugt 400 gr. sukker. Man kan eventuelt bruge frugt pektin på pulverform, da det gør at marmeladen, får en bedre konsistens. Man kan også vælge at bruge atamon, til at skylle glassene med, så marmeladen kan holde sig længere end en måned.

Vask al frugten. Hak rabarberne i mundrette stykker, fjern eventuelt stilkene og de små brune ender fra stikkelsbærrene. Man behøves ikke at fjerne de brune ender, men har man tiden, kan man gøre det.

Bland nu frugten med sukkeret og lad det trække ca. 12 timer, så væsken bliver trukket ud frugten. Frugten kan derefter blive kogt i egen væske.

Efter tolv timer koges det hele og hældes på rensede glas(skollede). Man behøver ikke at bruge nye glas, man kan bare bruge genbrugsglas, som er rengjort. Det gør jeg oftest.




God fornøjelse med sommer marmeladen.

Eva-Andrea

1 kommentar: