tirsdag den 5. juli 2011

Tomatmadbrød

Anden dagen i min tomat og oste uge.

Jeg har lige bagt dette brød, skal have det til frokost. Det er første gang jeg har smagt eller bagt det. Jeg har set det for længe siden i en kogebog og tænkte at det må jeg da smage. Nu kom jeg i tanke om det igen, så her er det og det er så mega lækkert. Det skal man prøve, hvis man er vild med tomater. Det er oven i købet super let at lave og kan gøres ret billigt.

Jeg laver for det meste en brøddej, som hæver over natten. Det giver brødet meget mere smag, ligegyldig hvilken en slags mel, man bruger.

Opskrift

Dette giver en halv bradepande madbrød.

1/2 kilo mel(gerne spelt så man får lidt fuldkorn, men hvedemel kan også bruges)(hav lidt ekstra mel ved hånden til at ælte med, dejen skal dog være ret våd), ¼  liter vand, ca. 10 gr. gær, 1 tsk. salt, 1 tsk. sukker, 12 -14 cherrytomater eller mini blommetomater, 3 spsk. oliven olie, rosmarin efter smag(gerne meget), flage salt og eventuelt mild røget paprika eller revet hvidløg eller frisk chili(disse krydderier giver lidt ekstra smag til brødet, men kan sagtens undværes, hvis man ikke har det).

Opløs gær, sukker, salt i vandet. Rør derefter melet i og ælt det til en samlet dej. Lad det hæve ca. 12 timer køleskab. Man kan også lave en hurtig dej med 25 gr. gær og lade det hæve 1 time på køkkenbordet.

Tænd en ovn på 200 grader. Bred dejen ud på en bageplade med bagepapir. Dejen fylder ca. halvdelen af bradepanden. Nu stikkes de vaskede tomater godt ned i dejen. Der må gerne være rigeligt tomater, for dejen hæver op i ovnen. Nu skal der fordeles rosmarin ud på dejen. Tryk det ned i dejen, så det sidder godt fast i dejen. Derefter skal olien deles ud over overfladen, rosmarinen og tomaterne. Til sidst tilføjes flagesaltet og det trykkes lidt ned i dejen. Man kan eventuelt nu drysse røget paprika, revet hvidløg eller hakket chili.

Nu skal hele molevitten i ovnen ca. 20 minutter ved de 200 grader(varmlufts ovn). Brødet hæver flot op og får den lækreste gyldne farve. Tomaterne får en intens og sød smag, hvilket er rigtig godt med saltet, det sprøde og bløde brød og rosmarinen.

God fornøjelse med de bagte tomater på det lækreste brød.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar