tirsdag den 12. juli 2011

Toscansk kartoffelsalat


2. dag i min toscanske madforsøgsuge

Når man siger det toscansk køkken, tænker man nok på pasta i lange bløde bander, men der er altså også en del kartofler, de gemmer sig bare lidt bedre. Så her er en toscansk kartoffelsalat. Den er ret enkel og jeg har brugt kartofler, løg, hvidløg og friske krydderurter fra egen have. Men det skal ikke skille os ad, hvis du køber kartoflerne og krydderierne. Man skal bare huske, at friske krydderurter har en helt anden smag end tørrede.

Opskrift

Denne opskrift giver salat til 2-3 personer.

300 gr. nye kartofler, 1 helst sommerløg(det vil sige at løget har en grøn top), 1 fed hvidløg, 1 spsk. oliven olie, 1 spsk. eddike, salt, peber, friske krydderier efter smag(jeg brugte frisk oregano og timian).

Kog kartoflerne i 10 minutter(mellem og små kartofler) i rigeligt saltet vand. Når de er kogt, hældes vandet fra og koldt vand over kartoflerne. De er nu kølet ned, men ikke helt kolde. De skal nu skæres i mundrette stykker(man kan også vælge at skrælle de nye kartofler, men det er altså ikke nødvendigt), hak løget og hak hvidløget.

Put kartoflerne, løget og hvidløget i en skål og bland det. Derefter blandes dressingen af oliven olien, eddiken, saltet og peberet. Hæld dressingen over kartoffel blandingen. Fordi kartoflerne stadig er lune, suger de dressingen til sig, som svampe. Drys nu krydderurterne over kartoffelsalaten og nyd salaten straks.
Det er en super god og super enkel salat, som jeg kunne guffe i mig sommeren lang. Jeg synes faktisk bedre om denne toscanske kartoffelsalat, end den danske karoffelsalat med masser af mayonæse.

God fornøjelse med de toscanske kartofler.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar