mandag den 25. juli 2011

Omeletdag

Min kærestes omelet portion.
 Her i huset(lejligheden) har vi en omeletdag omkring en gang om ugen. Det er en god tradition synes jeg. Omelet med brød til og lidt af hvert af fra køleskabet er et godt og mættende middagsmåltid. Samtidig er det et ret billigt måltid. Andre har grøddag en gang om ugen. Men helt ærligt, så synes jeg ikke at grød er aftensmad. En god frugtgrød med mælk kan være en god dessert eller musligrød med frugt, kan være en dejlig portion morgenmad. Men aftensmad bliver grød nok aldrig for mig. Så jeg har indført omeletdag, for det er mættende, billig og proteinrig.

Hvilke æg?

Hvilke æg skal man vælge, når man skal holde sin omeletdag? Der er for der meste fire slags æg, at vælge imellem når man står ved supermarkedetskøleskabe. Der er buræg, skrabehøns, frilandsæg og økologiske æg.

Buræg kommer fra høner, som sidder i bittesmå bure(0,216 kvardratmeter). De kan ikke gå rundt og de har ikke en normal lys og mørke døgnrytme.  De kommer aldrig ud, har ikke en siddepind eller adgang til støvbad. I år 2012 kommer der dog nye regler fra EU, om at burhønerne skal have 25 procent større bure end nu og de skal have adgang til siddeping og støvbad.

Skrabeæg kommer fra skrabbehøns. Disse høns går kun indendøre, men har adgang til strøelse på dele af gulvet. De har også adgang til siddepinde.

Frilandsæg kommer fra fritgående høns. Frilandshøns kan gå ude og inde. De har adgang til siddepinde og støvbad. De har lang mere plads end burhøns.   

Økologiske æg kommer fra økologiske høner. De kan gå ude og inde. De økologiskehøns er de høns, som har mest plads. Der er vinduer i deres stalde og de bliver fodret med statskontrolleret økologisk mad. De har pinde og støvbad. De er eneste høner, som man lader være med at næbklippe.

Min omelet næsten spist.
Jeg og min kæreste spiser stor set kun økologiskeæg, for vi synes, at de økologiskehøns har det bedst. Vi så på et tidspunkt et tvprogram om, hvordan de forskellige høns har det. Vi synes simpelthen, at det var forfærdelige forhold, som de ikkeøkologiske høns levede under. F.eks. fik de nærmest brandsår på benene pga. at de stod så tæt, at de stod oveni deres egen afføring ofte. Afføringen ætser deres hud.

Derefter besluttede vi, at vi oftest ville købe økologiskeæg og økologiskkylling. Det har resulteret i mere gule omeletter(fordi at æggeblommerne fra økologiskehøns er mere orange end fra æg fra ikke økologiskehøns) og at vi udnytter hvert et gram fra de kyllinger vi køber(se opskrift på kyllingefond), for de er ret dyre.

Omeletopskrift

Denne opskrift er til en person, men kan uden problemer ganges op.

2 æg, 2 spsk. vand., 1 spsk. smør til stegning og fint salt. Jeg synes, at smør klart er det bedste, at stege omelet i, men man kan have mange grunde til hellere at bruge olie. Så hvis man ønsker, at bruge olie, skal man vælge en, som smager af så lidt som muligt.

Tag en lille pande og tænd op for fuldvarme og smelt fedtstoffet. Når fedtstoffet er smeltet, fordeles det på panden. Imens panden varmer op blandes æggene med vandet. Pisk det sammen med en gaffel i en lille skål. Hæld æggemassen på panden og skru straks ned til laveste varme. Sørg for at æggemassen er fordelt på panden. Æggemassen skal have ca. 45 sekunder på panden med tændt varme. Efter omkring 15 sekunder løftes der op i omelettens sidder, så æggemassen, som ikke er stivnet kan løbe ned på panden og stivne.

Når hele æggemassen er stivnet tages panden af varmen og omeletten drysses med fint salt. Det er super let, at lave omelet. Det eneste man skal være opmærksom på er, at omeletten ikke må blive tør og omeletten skal først skal have salt, når den er færdig. Ellers kan æggene ikke ”hæve”.

Jeg elsker omelet med rugbrød eller franskbrød og en kop varm te. Det er et lille måltid som kan gøre mig utrolig glad og utrolig mæt. Man kan kombinere omelet med mange forskellige små retter eller rester man har i køleskabet. 

God fornøjelse med omeletdagen.

Eva-Andrea

1 kommentar:

  1. Ein Omelett-Tag ist eine gute Idee. Wir essen Omeletts meist mit süßen Zutaten und Obst. So wie bei dir, mit Wurst und anderen herzhaften Dingen, das gefällt mir auch.
    Eier aus Legebatterien gibt es bei uns zum Glück nicht mehr zu kaufen.
    Grüße
    Anette

    SvarSlet