fredag den 9. december 2011

Haven i december

-chilier og grønne tomater

Haven lige nu er ikke ligefrem i høj sæson. Det er helt forståeligt, men den kulde som for alvor er begyndt, at brede sig. Efteråret har været varmt og det har givet drivhuset varme og sol nok til, at jeg i sidste weekend fik plukket de sidste tomater. Langt de fleste er grønne, men de skulle plukkes for tomatplanterne er døde nu. Mine chiliplanter har det til gengæld ret godt alt taget i betragtning. De blomster ikke længere, men de har stadig en hel del frugter, som stadig hænger og modner. Frugterne er stadig lige så smagsfulde, som de var i sommer. Jeg kan stærkt anbefale chiliplanter, for det er en fed følelse, at kunne plukke noget så eksotisk som en chili på denne årstid. Jeg tror grunden til, at chiliplanterne stadig har det så godt, er at frosten har holdt sig ude for mit drivhus. Ellers ville planterne formodentligt være døde.

Jeg kunne tage nogle af planterne ind nu, men tror jeg lader dem blive i drivhuset og så må de dø eller muligvis gå i dvale til foråret. Jeg har ikke nogen erfaren med at lade chilier overvintre. Jeg ved de skal have mindre vand og gødning i løbet af vinteren og at de i løbet af omkring april, vil begynde at skyde igen.

Hvis der er nogen der ude, som sidder med noget god viden, må de gerne skrive og kommentere.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar