tirsdag den 20. december 2011

Stegte rødspætter

Jeg lavede stegte rødspætter i går og havde helt glemt, hvor godt sådan nogle friske stegte spætter smager. Jeg havde set et godt tilbud hos Rema i denne uge på netop rødspætter, 2 stk. for 30 kr. Det var utroligt billigt, synes jeg. For ofte kan det være ret dyrt, at erhverve sig et par spætter. Men Rema er altså en butik, som er gode til frisk fisk, for de har et godt udvalg og fisken er rent faktisk frisk. Det er min erfaring, at dette ikke er tilfældet hos alle supermarkedetskæder.

Opskrift

Dette er til to personer

Rødspætter, salt og 15-20 gr. smør

Tag en stor pande frem og tænd op for fuldvarme under den. Tilføj smørret og når det er smeltet tilføjes fisken og der skrues ned til middelvarme. Fiskene saltes og efter ca. 4 minutter vendes fiskene. Fiskene skal have fået en sprød overflade og være blevet hvid og ikke gennemsigtig i kødet. Fisken skal også have ca. 4 minutter på den anden side.

Nu har man nogle dejlige sprøde spætter lige til at gafle. Man kan give dem lidt citronsaft, men jeg synes personligt ikke, at det er nødvendigt. Man skal bare passe på fiskebenene. Man skal trække fiskekødet af, ved at putte sin kniv ind under kødet ved rygsøjlen og trække det ud efter. Dette gøres på begge sider af fisken.

God fornøjelse med fisken

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar