torsdag den 15. december 2011

Mini pizzaer


Her i juletiden, får man en del tunge og komplekse retter som både består af noget kogt, stegt, bagt osv. Derfor synes jeg, at det kan være rart en enkel dag, lige at hive stikket ud på det komplekse og søge mod en enkel ret. Det er pizza. Jeg fandt, som beskrevet tidligere, et godt tilbud på hvedemel i Rema i denne uge. Det blev først omtryllet til brød og nu også til nogle dejlige mini pizzaer.

Pizzaer og hvor komplekse fyldet skal være, bestemmer man jo selv, men hvis man skal have juleenglene til at synge, så vil jeg mene, at enkelhed er vejen frem. Jeg lavede mini pizzaer med ost og tomat og en portion med tynde skiver skinke.

Opskrift på dej

Det giver ca. 6 mini pizzaer.

300 gr. Hvedemel, 4 dl. vand, 1 tsk. salt, tsk. sukker og 25 gær.

Bland først vand, sukker, salt og gær. Tilføj nu melet. Det skal have en blød og let ”fedtet” konsistens. Lad det hæve på køkkenbordet til dejen er dobbelt. Nu deler man dejen i små boller og ruller dem ud. Her kan man tilføje lidt ekstra mel, hvis dejen er for fedtet. Man kan også trække dejen ud med hænderne uden de store problemer.

Fyld

For den enkleste pizza skal man bare bruge, tomater (purerede), mozerellaer, frisk basilikum og eventuelt tørret oregano. Jeg havde også noget hamburgerryg liggende, jeg tidligere på ugen fandt på tilbud i Rema og skær det i tynde skiver og puttet det på nogle af pizzaerne. Det var super godt. Det gav noget sødt, sprødt og samtidig salt til pizzaen.

Når dejen har fået fyld, skal de små babyer på en bageplade med bagepapir.

Der skal være fuld drøn på ovnen sådan ca. 225 grader. Pizzaen skal have ca. 20 minutter og så har man færdige mini pizzaer. Man kan bruge bagesten, hvis man har sådan en. Men man kan godt leve uden.

Når pizzaen så er bagt, drysses oreganoen over og der lægges rigeligt basilikum blade over pizzaerne.

God fornøjelse med mini pizzaerne

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar