onsdag den 7. december 2011

Rødbedeboller



De smukkeste boller længe.

Jeg havde forleden købt 2 kilo rødbeder, for jeg skulle bruge nogle rødbeder og kunne ikke købe mindre ad gangen i den butik. (Jeg synes egenlig, det er for åndssvagt, at sælge grønsager i så store mængder) Jeg måtte altså være lidt kreativ med brugen af rødbederne. Jeg har både lavet bagte rødbeder, rødbeder i råkost, rødbedefrikadeller og nu rødbedebrød….Jo der er mange muligheder i sådan nogle røde fiduser.

Opskrift

5 mellemstore rødbeder, 800 gr. speltmel(eller andet mel), 7 dl. vand, 2 tsk. salt, 1 spsk. honning, ca. 15 gær, ¾ dl. nødder, 1 dl. speltkerner(eller lignede).

Riv rødbederne som til råkost. Tag nu en stor skål frem og put honning, salt, gær og vand i. Bland det godt rundt til gæren er opløst i vandet. Nu tilføjes kerner, nødder og de rivende rødbeder. Der røres lidt igen og nu tilføjes melet. Det hele æltes godt sammen.(Ælt mindst i 10 minutter for at få ilt til glutenen i melet, så det begynder at arbejde). Dejen skal have en sammenhængende konsistens, men må gerne være lidt våd.

Lad det hæve ca. 12 timer i køleskab. Herefter formes dejen til boller. Put bollerne på en bageplade med bagepapir. De skal have 180 grader i en varmluftsovn ca. 20 minutter. Det er nogle skønne røde boller, man trækker ud af ovnen.

De har en skøn smag og nødderne og kernerne giver lidt at tygge i.

God fornøjelse med de smukkeste boller.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar