lørdag den 14. januar 2012

Weekendsmiddag og næsten udløbet mad

-Mindre madspild og gode middage

Her på madoghave er jeg jo imod madspild. Det betyder, at jeg er for, at spiserester, folk der skralder lovligt, mad med næsten udløbsdato og at man lugter, smager og ser på maden før man smider det ud, selv når udløbsdatoen er overskredet. Jeg er, det jeg ville kalde en skattejager i supermarkeder. For mange steder(Irma og Fakta f.eks.) sætter man varerne ned i pris, ganske betydeligt endda, når maden udløber dagen efter. I den forbindelse kan man finde nogle mægtig gode økologiske bøffer, stege, mælkeprodukter og lignede. Jeg er endt med nogle rigtig gode vare til billige priser. Min kæreste og jeg har fået nogle gode weekendsmiddage ud af dette lille trick. Så derfor giver jeg det videre og fordi jeg opfordre supermarkederne til at sælge næsten udløbet madvarer til mindre priser, så de bliver solgt og ikke ender som madspild.

Opskrift    

Denne opskrift er til 2 personer.

2 bøffer(måske næsten udløbet udløbsdato), 1/3 broccolis hoved, 250 gr. svampe, 1 håndfuld små tomater, creme fine, olie til stegning, ca. 1/5 bouillonterning, 2 fed hvidløg og chili efter smag.

Hak hvidløg og chili og læg det i en stor pande med olien. Tænd op under panden fuldvarme. Vask svampene og skær enderne af. Hak dem i små stykker.  Tilføj dem panden. De skal steges ved høj varm ca. 5 minutter. Derefter middelvarme. Det skal steges omkring 10 minutter mere. De skal have taget lidt farve.  Vask og hak broccolien i små stykker, mens championerne bruner. Tilføj så broccolien når svampene er brune og tilføj creme finen og en smule af bouillonterningen. Det skal nu stege 5 minutter mere ved middelvarme. Imens steges bøfferne og man kan eventuelt koge fuldkornspasta til.

Nu har man en dejlig middagsret og grønsagerne er i en blød og på samme tid krydret sovs.

God fornøjelse med en god weekendsmiddagen og skattejagten efter næsten udløbet madvarer.

Eva-Andrea

4 kommentarer:

  1. Der ser super lækkert ud, Eva-Andrea! Hvor er du god!

    Der er generelt en stor hysteri om datomærkninger - folk og supermarkeder har tendens til at smide god mad ud (som intet fejler!) flere dage INDEN datoen er overskredet. Så trist.

    Se for eks. hvad hun skriver: http://blogs.jp.dk/stopmadspild/2011/12/27/hysteri-om-datomaerkning/#comment-945

    KH
    Selina

    SvarSlet
  2. Hey selina

    Jeg var lige inde og læse din artikel fra december og jeg kan da kun give dig ret. Jeg kunne specielt godt lide afsnittet om tab af fornemmelse fo mad. Vi er langsomt blevet hjulpet af industrien til at slå vores sanser fra og læse på etiketten istedet.
    Jeg synes, da etiketter og dato mærkning er vigtigt, men man skal jo ikke stole på det blindt!!
    Jeg håber din bevægelse, kan sætte gang i en mind-set ændring hos folk, for jeg tror det er det som skal til. Men det sker nok ikke over-night.

    De bedste hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  3. Kæreste Eva-Andrea,

    Yes, har lige set dit indlæg - mange tak for det! Og jeg er enig! Når vi lever i et samfund, hvor børnene svarer at "maden kommer fra et supermarked", når man spørger dem om hvor kommer maden fra - hvordan søren kan man så forvente at folk har fornemmelse for mad? Du har ret, denne kunst (lugte, smage) er jo gået tabt. Folk kigger på datoer i dag og er hysteriske bare at guleroden har en sort plet - så ryger hele posen.

    Det er lige netop en mind-set, der skal arbejdes med (og det har vi gjort i snart 3,5 år) - men det tager tid. Men vi må bare blive ved og ved - og på et tidspunkt vil der ske et paradigmeskift.

    Jeg takker for din indsats, kære Eva-Andrea, for jo flere folk som dig, der holder fokus på det, jo bedre.

    Så bliv endeligt ved! :-)

    Kærlig hilsen og god weekend,
    Selina

    SvarSlet
  4. Hej Selina

    Jeg skal nok blive ved, det er sikkert. Paradigme og mind-set ændringen skal nok komme hos nogle af i hvertfald.
    Jeg håber, at voksene vil opdrage deres børn til at større grad at vide hvor maden kommer fra. For det er da for trist og lsngt ude, hvis de tror det kommer fra en butik.

    Og tak for de mange kommentarer.

    Mange hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet