fredag den 17. februar 2012

Dagens ord om køkkenhaven

I dag et par om krydderurter:

Basilikum i Grækenland
Krydderier har på samme vis som guld og ædelsten været med til at forme verdenshistorien. Tænk blot på, hvordan karavaner med krydderurter i lasten gennem tusindvis af har slæbt sig gennem ørkenens sandmasser under den brændende sol. Da dronningen af Saba besøgte kong Salamon, var krydderurterne blandt hædersgaverne, og senere blev krydderurterne sporet til stor handel mod øst. Europæerne opdagede også krydderurternes værdi, og det var også årsagen til krige, når kampen stod om, hvem som skulle have kontrol over urterne.” – Eyvind Thorsen, Politikens Havebog.

En kæmpe rosmarin
Dette citat beviser hvor vild en historie, som krydderurterne har bag sig. De kan stå i ens have eller vindueskarm og se så fredelige ud og dufte skønt. Men de har nogle blodige historier bag sig. Når man tænker på, hvor svært det har været at få fat i krydderurter, så bliver man da helt utrolig glad for at man nu til dags, kan plante alle de krydderurter man vil i sin have, drivhus, udestue eller vindueskarm. Ja med tanke på hvor besværligt, det har været, at få fat i krydderurter, så kan man jo næsten ikke lade være med at plante dem selv. Sådan har jeg det i hvert fald.

Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Jeg nød at læse din blog og nyder også at have muligheden for at bruge krydderurter. Det er helt fantastisk, hvad urter kan bruges til. Krydderurter har altid været vigtige ingredienser i min madlavning, ligesom jeg altid har brugt urter til at afhjælpe sygdomme og lignende.

    SvarSlet
  2. Hej Lone

    Tak for din kommentar, er bliver altid ret glad for folks reaktioner på mine indlæg. Jeg elsker bare, at dele meninger og synspunkter med andre.

    Eva-Andrea

    SvarSlet