lørdag den 25. februar 2012

Første dage i haven

-          Drivhus, høst af sidste års afgrøder, forspirer kartofler og chilier som muligvis har overvintret

Høst af sidste års afgrøder

Her er nogle skønne irantis
Nu skal der snart sås nye afgrøder, så sidste års afgrøder skal høstes nu, hvis de ikke allerede er blevet høstet. Jeg havde i går stadig, porrer, løg, hvidløg(i drivhuset) og jordskokker i haven. De blev høstet og jeg spiste kongeligt om aftenen.

Jeg kan anbefale, at lade nogle af ens afgrøder stå vinteren igennem, hvis det er muligt. For så har man lidt, man kan høste lige før foråret sætter i gang. Det gør, at man bliver mindet om, hvorfor man skal til at plante haven til igen.

Forspire kartofler

Dagens høst af rodfrugter, porrer og hvidløg.
I går var på årets første tur til en planteskole. Jeg havde regnet med, at der var gang i den, men der var ikke et øje. Jeg købte nogle læggekartofler, til årets kartoffelhøst, for det gik ret godt sidste år, med mine kartofler.

Nu ligger en del af læggekartoflerne i æggebakker i min vindueskarm. Jeg endte med at købe, Fritslander læggekartofler og Kong Edward læggekartofler. Den ene sort er tidlig og den anden er senere.

Drivhus

Jeg fik også ryddet op i mit drivhus. Jeg høstede det sidste i december og i januar og start februar var frosten slem. Så nu skulle det være, alle de visne planter skulle op og ud af drivhuset. Der skulle gamle krukker ud af drivhuset og de skulle tømmes for jord. Men solen skinnede det meste af tiden. Så det var skønt, at være i haven og drivhuset.

Vintergækker på vej op.
Overvintret chilier

Da jeg stod og træk gamle og visne planter op, for at kaste dem på komposten, opdagede jeg pludselig nogle chilier, som virkede til, at være i live. Der var fire chilier, som ikke ville hives op så jeg begyndte at klippe i dem. Jeg begyndte med at klippe de visne grene af og pludselig fik jeg klippet ind til noget, som ikke var visent, men seje og lidt saftigt. Så trods chilierne ingen blade havde, var de i live. De blev klippet og vandet og nu må vi se, hvordan de udvikler sig.

Jeg har en veninde, som har overvintret to chilier(indendøre) og de er begyndt at spire igen og er endda så småt begyndt at sætte blomster.

God fornøjelse jeres egne have dage og begyndende spiringer.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar