onsdag den 22. februar 2012

God gullaschsuppe


-          Gullaschsuppe bringer minder og kraft frem

Jeg elsker bare gullasch og dens fabelagtige kraftige sovs, som ligger rundt om grønsagerne og kødet. Jeg har elsket gullasch siden jeg var lille. Min far har aldrig lavet så meget mad derhjemme, men han lavede gullasch og den var fantastisk. Jeg synes, at grønsagerne er fantastiske i en portion gullasch og det er kødet sådan set også, men sovsen er nu den bedste. Den er så fuld af smag og kraft.  Det føles som om, jeg bliver fyldt med kraften for hver mundfuld. Så det en ret, som er et must i mit køkken.

Jeg synes, dog godt man kan variere sin gullasch lidt fra gang til gang. Nogle gange tilføjer jeg chili, røget paprika, forskellige grønsager og så kan man endda tilføje forskelligt tilbehør. Det kan være ris, friskt pasta, couscous, bulgur, frisk persille, karse(Og dette er virkelig godt på toppen af en portion gullasch), koriander, revet pecorino/parmesanost eller hvad man nu lige har.

Opskrift

Oksekød i tern, mindst 3 store spsk. paprika, 4 løg, 5 peberfrugter, masser af friskkværnet peber, 1 ½ tsk. salt, ca. 800 gr. tomater på glas eller dåse(lige fås den bedste økologiske tomatsovs på glas på tilbud i Rema), ½ broccoli, 2 bouillonterninger, frisk pasta som tilbehør(fås også på tilbud i Rema i denne uge).
Steg kødet ved højeste varme ca. 10 minutter i gryden med olie eller smør. Derefter tages det op og man vasker og hakker alle grønsagerne.(mundrette stykker). Put nu løg, paprika, salt, peber og peberfrugter i gryden. Steg det ved middelvarme ca. 5-10 minutter. Tilføj nu tomaterne og gerne lidt ekstra vand(ca. 3 dl.) og bouillionterningerne. Tilføj også kødet og lad det simre under låg ca. 45 minutter - 1 time.
Før gryden tages af varmen, smager man på kødet, er det mørt nok? Smag også til med paprika, peber og salt.
Når jeg laver gullasch laver jeg altid en stor portion, så man har til et par dage. Den første dag har man så rigtig brugt tid i køkkenet, men de næste dage kan man nyde en fantastisk portion gullasch uden store anstrengelser. Man kan variere tilbehøret de forskellige dage, så føles det som mange forskellige retter. Men man kan selvfølgelig også fryse gullaschen ned i mindre portioner.

God fornøjelse med gullaschen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar